Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy: 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15
31.10.2025 12:41:39 aktualizacja 31.10.2025 12:44:40
29 proc. Polaków rozpoczyna zakupy na Święta Bożego Narodzenia w listopadzie
Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim pojawia się dobrze znane pytanie – kiedy właściwie zacząć przygotowania do świąt? Niektórzy deklarują, że w tym roku zaczną wcześniej, ale ostatecznie wszystko kończy się na pospiesznych zakupach w ostatnim tygodniu przed Wigilią. Inni planują z wyprzedzeniem – przeglądają oferty w sieci i wybierają produkty jeszcze przed końcem listopada. Niezależnie od strategii, jedno jest pewne – okres przedświąteczny to dla Polaków czas wzmożonych zakupów, a sklepy online odgrywają w tym znaczącą rolę. Z naszego raportu „Polaków portfel własny: E-commerce od święta” wynika, że zakupy online stały się nieodłącznym elementem świątecznych przygotowań – wygodnym, bezpiecznym i pozwalającym uniknąć tłumów.
Między spontanicznością a strategią
Niemal połowa badanych (48 proc.) planuje część zakupów z wyprzedzeniem, a kolejne 14 proc. szczegółowo rozpisuje wszystkie wydatki związane ze świętami. Co ciekawe, wśród Polaków jest stosunkowo duża grupa, która woli działać spontanicznie. Już co trzecia osoba przyznaje, że nie robi żadnych przygotowań związanych z wydatkami wcześniej.
Start świątecznej gorączki
Świąteczne produkty i reklamy pojawiają się coraz wcześniej, ale większość z nas nie zaczyna zakupów z takim wyprzedzeniem. Z naszego badania wynika, że aż 40 proc. Polaków decyduje się na świąteczne zakupy dopiero na początku grudnia. Niemal jedna trzecia (29 proc.) rusza po prezenty i ozdoby już w listopadzie, a 9 proc. odkłada wszystko na ostatnią chwilę. Jedynie niewielka grupa (7 proc.) zaczyna przygotowania już w październiku. Dane te pokazują, że mimo coraz wcześniejszego startu sezonu świątecznego, większość z nas wciąż rozpoczyna zakupy na Boże Narodzenie dopiero w grudniu – co potwierdza silne przywiązanie do tradycyjnego rytmu przygotowań.
Za wcześnie na święta? Tak uważa większość z nas
Aż 67 proc. Polaków deklaruje, że reklamy i kolekcje świąteczne pojawiają się w sklepach zbyt wcześnie. Tylko jedna piąta ankietowanych uznaje, że to odpowiedni moment, a dla zaledwie 3 proc. dzieje się to za późno. Co ciekawe, kobiety – choć częściej niż mężczyźni planują zakupy z wyprzedzeniem – są bardziej krytyczne wobec przedwczesnych dekoracji i reklam. Taką opinię wyraża aż 73 proc. z nich, w porównaniu do 61 proc. panów. Widać więc, że choć wielu z nas lubi świąteczny klimat, to przesyt komunikatów pojawiających się zbyt wcześnie może przynieść odwrotny do zamierzonego efekt.
Prezenty królują w koszykach online
Święta wciąż kojarzą się z obdarowywaniem bliskich – i to właśnie prezenty są głównym powodem, dla którego Polacy sięgają w tym okresie po zakupy online. W naszym badaniu aż 70 proc. ankietowanych wskazało, że kupuje w sieci przede wszystkim upominki. Na drugim miejscu znalazły się dekoracje i ozdoby świąteczne (32 proc.), które pozwalają stworzyć wyjątkową atmosferę bez wychodzenia z domu. Blisko trzech na dziesięciu respondentów (29 proc.) kupuje ubrania i dodatki, a 14 proc. artykuły spożywcze. Dla części badanych e-commerce to także sposób na przygotowanie świątecznych paczek charytatywnych (6 proc.) lub zakup produktów do rękodzieła (9 proc.).
Wygoda przede wszystkim
W okresie przedświątecznym galerie handlowe pękają w szwach, dlatego coraz więcej osób docenia spokój, oszczędność czasu i elastyczność zakupów online. Aż 41 proc. badanych wskazuje, że unikanie kolejek i tłumów to główny powód, dla którego kupują przez Internet. Kolejne 39 proc. przekonuje wygoda dostawy prosto do domu lub paczkomatu. Dla 36 proc. decydującym czynnikiem są atrakcyjne promocje, a niemal co trzeci Polak (30 proc.) zwraca uwagę na możliwość robienia zakupów o dowolnej porze. Wśród innych korzyści wymieniany jest większy wybór produktów (28 proc.), łatwe porównywanie ofert (19 proc.) oraz dostęp do unikalnych towarów (16 proc.). Co ósmy respondent podkreśla, że równie ważna jest łatwość zwrotu, a 6 proc. korzysta z opcji płatności ratalnych lub odroczonych.
Zakupy świąteczne w sieci stały się dla Polaków czymś więcej niż wygodną alternatywą – to nowy standard przygotowań do Bożego Narodzenia. Duża grupa osób planuje przynajmniej część wydatków wcześniej, korzystając z promocji i dostaw prosto do domu. Jednocześnie, mimo że sezon świąteczny zaczyna się w reklamach coraz szybciej, wielu z nas pozostaje wiernych tradycyjnemu rytmowi – prezenty wybieramy dopiero w grudniu, gdy naprawdę czuć już magię świąt.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września - 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.