Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

15 proc. Polaków chce przeznaczyć 2-3 tys. zł na wakacje za osobę
Choć do sezonu urlopowego zostało jeszcze trochę czasu, już teraz wielu Polaków zaczyna snuć plany na lato. Wybór kierunku, forma wypoczynku, długość wyjazdu – to wszystko zaczyna nabierać kształtów, a rozmowy o wakacjach coraz częściej przewijają się przy rodzinnym stole i w biurowych kuchniach. Bez względu na to, czy preferujemy wypoczynek na własną rękę, czy korzystamy z gotowej oferty, jedno jest pewne – letni urlop to wydarzenie, które skrupulatnie planujemy, również pod kątem finansowym. Dlatego przyjrzeliśmy się temu, jak wyglądają wakacyjne plany Polaków w 2025 roku i jak chcą je sfinansować.
Z naszego raportu „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania 2025” wynika, że aż 61 proc. respondentów zamierza w tym roku wyjechać na dłuższy wakacyjny urlop, trwający co najmniej tydzień. Najczęściej decydujemy się na jeden taki wyjazd (36 proc.), ale są też osoby, które planują dwa (19 proc.) lub nawet trzy i więcej dłuższych wakacji (6 proc.). Jednocześnie 25 proc. ankietowanych nie przewiduje w ogóle dłuższego urlopu, a 14 proc. jeszcze nie podjęło decyzji w tej sprawie.
Polacy lubią weekendowe wyjazdy
Długie wakacje to jednak nie wszystko – krótsze wypady cieszą się jeszcze większą popularnością. Aż 55 proc. uczestników badania planuje w tym roku przynajmniej jeden weekendowy wyjazd. Najczęściej wskazywali go respondenci w wieku 30–39 lat – aż 60 proc. tej grupy przyznało, że właśnie tak zamierza wypoczywać. Poza klasycznymi wypadami za miasto, popularnością cieszą się city breaki, czyli kilkudniowe wycieczki do innych miast w kraju lub za granicą – planuje je 22 proc. ankietowanych. Tylko 4 proc. respondentów wskazało, że zamierza połączyć pracę z wypoczynkiem i wybrać się na tzw. workation. Co ciekawe, to właśnie najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej decydują się na city breaki (33 proc.) i workation (11 proc.). Z kolei 22 proc. uczestników badania w ogóle nie planuje krótszych wyjazdów, a 14 proc. jeszcze nie ma sprecyzowanych planów.
Na własną rękę
To, co wyraźnie widać w wynikach naszego badania, to ogromna popularność samodzielnego organizowania wyjazdów. Aż 48 proc. Polaków planuje wakacje na własną rękę – od transportu, przez noclegi, aż po lokalne atrakcje. Tylko 20 proc. korzysta z ofert biur podróży, a niemal tyle samo (19 proc.) zamierza spędzić urlop u rodziny lub znajomych, co często oznacza brak konieczności samodzielnego planowania.
Szczególnie chętni do organizowania wyjazdów we własnym zakresie są respondenci w wieku 30–39 lat – aż 55 proc. z nich zadeklarowało, że wszystko zaplanują sami. Niewiele mniej wskazań zanotowaliśmy w grupie 40–49 lat (52 proc.) oraz 18–29 lat (50 proc.). Wśród osób powyżej 60. roku życia najczęściej pojawiały się odpowiedzi o spędzeniu wakacji u bliskich (26 proc.). Natomiast w grupie 50–59 lat najwięcej osób – aż 22 proc. – zadeklarowało, że w ogóle nie planuje wyjazdów wypoczynkowych.
Budżet na wakacje
Typ wyjazdu i jego długość to jedno, ale nie mniej istotny jest budżet, jaki przeznaczamy na letni odpoczynek. Ponad połowa respondentów, planuje przeznaczyć na urlop maksymalnie 3000 zł na osobę. Najwięcej osób (16 proc.) zadeklarowało budżet w przedziale od 1001 do 2000 zł, 15 proc. – od 2001 do 3000 zł, a 11 proc. planuje wydać między 901 a 1000 zł. Z kolei 9 proc. nie więcej niż 900 zł. Na większe sumy decyduje się mniejszość: 9 proc. wskazało budżet między 3001 a 4000 zł, 5 proc. między 4001 a 5000 zł, 4 proc. – 5001–6000 zł, a tylko 7 proc. planuje wydać ponad 6000 zł na osobę.
Jak płacimy na wakacjach?
Równie ciekawe są wybory związane ze sposobem płacenia podczas wakacji. Największą popularnością cieszą się tradycyjne formy – po 31 proc. badanych korzysta z kart płatniczych i gotówki w lokalnej walucie. BLIK wybrało 27 proc., a gotówkę w złotówkach wymienianą na miejscu – 24 proc. Z kart kredytowych korzysta 18 proc. ankietowanych, a z aplikacji mobilnych, takich jak Apple Pay czy Google Pay – 14 proc. Kantory internetowe i karty wielowalutowe wskazało tylko 13 proc. respondentów.
Warto też przyjrzeć się temu, z jakich produktów bankowych Polacy korzystają, by sfinansować swoje wakacje. Najczęściej wybierany jest rachunek osobisty – wskazało na niego 43 proc. ankietowanych. 16 proc. korzysta z konta oszczędnościowego, 6 proc. z karty kredytowej, a 5 proc. z lokaty. Kredyty gotówkowe i raty wybrało odpowiednio 2 i 3 proc. respondentów. Co piąty badany (21 proc.) zadeklarował, że nie korzysta z żadnych produktów bankowych w kontekście finansowania urlopu.
Planowanie letniego wypoczynku to dla wielu z nas przyjemność, ale i poważna decyzja finansowa. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrafią podejmować te decyzje świadomie – dostosowują budżet do możliwości, samodzielnie organizują wyjazdy i coraz częściej sięgają po rozwiązania płatnicze, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę podczas podróży.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.