W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

1/4 Polaków sprawdza produkt w sklepie stacjonarnym, ale kupuje go online

Kto z nas nie kupuje online? Zakupy w sklepach internetowych są już naszą codziennością. Gwarantują elastyczność, wygodę i finalizacje transakcji bez wychodzenia z domu, a także niejednokrotnie dodatkowe rabaty. W naszym najnowszym raporcie „Doświadczenia e-commerce” sprawdziliśmy jak Polacy kupują online i wynika, że 48 proc. z nas robi to kilka razy w miesiącu, a prawie 15 proc. nawet kilka razy w tygodniu. A jakie mamy zachowania zakupowe? Badanie wskazuje, że jedna trzecia badanych łączy zakupy stacjonarne i online w celu znalezienie jak najkorzystniejszych promocji.

Listopad i grudzień to czas, gdy intensywnie realizujemy swoje listy zakupowe. Promocje związane z Black Friday oraz przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia sprawiają, że sklepy – zarówno stacjonarne, jak i internetowe – przeżywają oblężenie. Jak wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce” 48 proc. z nas deklaruje, że kupuje online kilka razy w miesiącu, 23 proc. maksymalnie dwa razy w miesiącu, a 15 proc. nawet kilka razy w tygodniu. Tylko 12 proc. korzysta z tej formy zakupów sporadycznie, raz na kilka miesięcy. Jak wskazuje nasze badanie, 51 proc. z nas robi zakupy online z poziomu smartfona, podczas gdy 47 proc. wybiera laptopy. Częstotliwość korzystania z telefonów jest najwyższa wśród młodszych konsumentów w wieku 18-29 lat (63 proc.), natomiast osoby w wieku 60+ chętniej wybierają komputery (71 proc.).

Zakupy online to nie tylko oszczędność czasu czy dodatkowe doświadczenia zakupowe, ale także wybór. Jako klienci w zależności od naszych preferencji możemy decydować w jakiej formie chcemy kupić dane produkty. Sklepy rozwijają nie tylko swoje strony internetowe, ale także tworzą aplikacje mobilne, w których możemy znaleźć spersonalizowane promocje i dodatkowe funkcjonalności. Aż 34 proc. badanych woli kupować właśnie przez aplikacje, a 41 proc. preferuje zakupy na stronach www. Pierwsze rozwiązanie jest znacznie popularniejsze wśród kobiet (40 proc.) niż mężczyzn (27 proc.), którzy częściej wybierają przeglądarki (46 proc. panów vs 36 proc. pań).

W poszukiwaniu najlepszych okazji

Jako konsumenci z dostępem do internetu oraz porównywarek cenowych nieustannie poszukujemy najlepszych ofert zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie znaleźć okazje oraz dodatkowe zniżki. W naszym raporcie „Doświadczenia e-commerce” postanowiliśmy sprawdzić, jakie jako Polacy mamy typowe scenariusze zakupowe. Jak się okazuje, ponad jedna trzecia respondentów łączy zakupy online i offline w celu znalezienia najbardziej korzystnych promocji. Jedna czwarta z nas lubi obejrzeć produkt na żywo, a następnie zamówić go online. Taka strategia jest szczególnie popularna wśród trzydziestolatków, spośród których 32 proc. działa w ten sposób. Kolejne 10 proc. sprawdza ceny i dostępność produktu w internecie, a następnie finalizuje zakup w sklepie stacjonarnym. Jedynie 6 proc. ankietowanych wybiera usługę „Click and collect”, czyli składa zamówienie online, ale odbiera je osobiście w punkcie.

Najczęściej online kupujemy ubrania

Zakupy online odzieży i obuwia wciąż cieszą się największą popularnością – wskazuje na nie 70 proc. badanych, szczególnie osób w wieku 40-49 lat (81 proc.). Na drugim miejscu plasują się kosmetyki, które zamawia 55 proc. respondentów, z największą aktywnością w grupie wiekowej 40–59 lat (61 proc.). Elektronika, taka jak laptopy czy komputery, przyciąga blisko 40 proc. klientów, a sprzęt RTV/AGD co trzeciego, głównie trzydziesto- i pięćdziesięciolatków. Leki i suplementy diety kupuje online 34 proc. Polaków, natomiast co czwarty wybiera internet do zakupu chemii gospodarczej czy mebli i wyposażenia do domu. Produkty dla dzieci również mają swoją grupę stałych klientów – ponad 20 proc. badanych nabywa je w sklepach internetowych, a wśród trzydziestolatków odsetek ten sięga 41 proc.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), prze-prowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.