W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Santander Consumer Bank: Połowa Polaków najwięcej wolnego czasu poświęca na media społecznościowe

Prawie 50 proc. z nas najwięcej wolnego czasu w sieci spędza na korzystaniu z mediów społecznościowych – wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. Najczęściej kojarzone platformy społecznościowe to Facebook (98 proc.), YouTube (96 proc.), i Instagram (94 proc.). Z kolei najbardziej znane komunikatory to Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.)). Z których platform najczęściej korzystamy i czy wiek wpływa na nasz wybór? Zapraszamy do zapoznania się z materiałem, aby poznać odpowiedzi.


Media społecznościowe stanowią nieodłączny element naszego życia. Jak wynika z naszego badania, 49 proc. Polaków najwięcej godzin spędza w social mediach. Spełniają one szereg funkcji m.in. rozrywkową oraz edukacyjną, a także pozwalają nam na dzielenie się momentami z życia z innymi.


Z naszego raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” wynika, że niezależnie od wieku, dobrze znamy dostępne na rynku media społecznościowe oraz komunikatory internetowe. Wśród najczęściej kojarzonych znajdują się - Facebook (98 proc.), YouTube (96 proc.), Instagram (94 proc.), TikTok (90 proc.) oraz X (89 proc.). Jeżeli jednak chodzi o programy do rozmów najbardziej znane są – Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).


YouTube numerem 1


Jak wynika z naszego badania, mamy swoje ulubione platformy, z których najczęściej korzystamy. Raport „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” wskazuje, że aż 9 na 10 użytkowników internetu w wolnym czasie wchodzi na YouTube. Drugą najpopularniejszą platformą jest Facebook – 83 proc. wskazuje na tę odpowiedź. Z kolei na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. z nas.


Wyniki badania wskazują, że wybór ulubionego medium społecznościowego jest zależny od wieku. Wyjątek stanowi platforma YouTube, która jest najpopularniejsza we wszystkich grupach wiekowych. W pozostałych przypadkach uznanie poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z długością życia. Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które górują wśród młodych ludzi. Z pierwszej platformy korzysta prawie 70 proc. 18-29-latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku drugiego medium – prawie 6 na 10 najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas. Ponownie odsetek ten spada wraz z wiekiem. Z kolei z biznesowego portalu LinkedIn korzysta co trzeci Polak.


Jak rozmawiamy to tylko online?


Komunikatory internetowe to nie tylko narzędzie do komunikacji, ale także platforma do budowania społeczności i relacji. Jak wynika z naszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” w każdej grupie wiekowej na rozmowy w wolnym czasie wybieramy Messengera – na tę odpowiedź wskazało aż 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie.


Nasz raport wskazuje także, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. badanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem – żaden z seniorów nie zadeklarował, że poświęca na niego swój czas. Odwrotna tendencja przestawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy wskazało na niego tylko 26 proc., jest za to bardzo popularny wśród seniorów.


Oprócz komunikatorów internetowych, na których możliwa jest rozmowa z bliskimi, pojawiają się nowe formy komunikacji takie jak chatboty. Zazwyczaj możemy je spotkać na stronach różnych firm, instytucji czy banków. Mają one zapewnić klientom odpowiedzi na pytania o każdej porze i każdego dnia. Chatboty ułatwiają kontakt i jak podają nasze dane 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie na dobre lub bardzo dobre.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.