W nocy z wtorku na środę (14/15 października 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |    Obsługa umowy: 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Dziennie Polacy spędzają średnio od 3 do 4 godzin wolnego czasu w internecie


Z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” wynika, że 75 proc. Polaków spędza od 1 do 4 godzin dziennie swojego wolnego czasu w internecie. Z kolei co 13 badany przyznaje, że jest online poza obowiązkami zawodowymi przez więcej niż 6 godzin każdego dnia. Czy wiek ma wpływ na liczbę godzin w sieci? Co robimy w internecie w swoim wolnym czasie? Tego dowiesz się z naszego artykułu.


Żyjemy w dobie wszechobecnego internetu i nieustannego postępu technologicznego. Nic dziwnego, że jesteśmy zintegrowani z cyfrowym światem, który na stałe złączył się z naszą rzeczywistością. Smartfony, tablety oraz komputery są nieodłącznymi towarzyszami naszego codziennego życia – zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Internet dla wielu z nas staje się nie tylko źródłem informacji i narzędziem pracy, lecz także formą spędzania wolnego czasu.


Jak wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, spędzamy dziennie po kilka godzin na aktywnościach online, a najczęściej wykorzystujemy do tego smartfony – tę odpowiedź wskazało aż 84 proc. badanych. Drugim najchętniej używanym urządzeniem jest laptop (58 proc.). W wolnym czasie znacznie rzadziej do surfowania w sieci wybieramy komputer stacjonarny (22 proc.), tablet (13 proc.) czy urządzenia ubieralne np. smartwatch (6 proc.).


Internet a wiek


Z naszego raportu wynika, że niezależnie od wieku, Polacy chętnie korzystają z bycia online. 4 na 10 z nas przeznacza dziennie od 1 do 2 godzin wolnego czasu na bycie w sieci. Podobny odsetek (36 proc.) robi to od 3 do 4 godzin. Mniejsza grupa poświęca sieci więcej niż 5 godzin wolnego czasu – 14 proc. badanych działa online między 5 a 6 godzin dziennie. Z kolei co 13 badany przyznaje, że spędza w sieci więcej niż 6 godzin na dzień poza obowiązkami zawodowymi.


Po analizie danych zebranych w naszym badaniu dostrzegamy tendencję, że im starsza grupa wiekowa, tym mniej godzin przeznacza na działania w internecie. Połowa osób w wieku 50-59 lat oraz prawie 60 proc. seniorów powyżej 60 roku życia poświęca na to od 1 do 2 godzin dziennie, przy czym w grupie wiekowej 18-29 odsetek ten wynosi tylko 11 proc. Najwięcej wolnego czasu online spędzają najmłodsi badani –od 5 do 6 godzin dziennie (prawie 40 proc. w grupie 18-29-latków). Nieco mniej, bo 1/3 respondentów w tym wieku swój wolny czas spędza w ten sposób od 3 do 4 godzin dziennie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku 30-39 i 40-49-latków.


Wiadomości i rozrywka na czele


Współczesny świat cyfrowy stawia przed nami wiele wyzwań, ale również otwiera drzwi do nowych możliwości i doświadczeń. Wiemy już, że spędzamy wiele godzin w internecie, ale na co przeznaczamy ten czas? Jak wynika z naszego raportu, najpopularniejsze aktywności w sieci to sprawdzanie wiadomości z Polski i ze świata (64 proc.), rozrywka m.in. oglądanie filmów, słuchanie muzyki (57 proc.), korzystanie z bankowości elektronicznej lub mobilnej (54 proc.) oraz mediów społecznościowych (49 proc.). Znacznie rzadziej poświęcamy czas online na wypełnianie spraw urzędowych (16 proc.), dokształcanie się (16 proc.) czy śledzenie nowych trendów w wybranej dziedzinie (15 proc.). Ponadto 47 proc. ankietowanych robi zakupy online, a 25 proc. szuka promocji, rabatów i wyprzedaży.


Raport „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” dowodzi, że nasza aktywność online w czasie wolnym zależy od wieku. Aż 85 proc. osób powyżej 60 roku życia najczęściej sprawdza w sieci wiadomości z Polski i ze świata w porównaniu do tylko 40 proc. 18-29-latków. Najmłodsza badana grupa spędza swój wolny czas na rozrywce, oglądając filmy bądź słuchając muzyki (83 proc.) oraz korzystając z mediów społecznościowych (55 proc.). Z kolei 30-39-latkowie najczęściej ze wszystkich grup wiekowych robią zakupy online (59 proc.). Osoby między 30 a 39 rokiem życia najchętniej szukają też promocji, rabatów i wyprzedaży w sieci.


Wyniki wskazują również, że nie tylko spędzamy czas w internecie na rozrywce, ale także zajmujemy się swoimi sprawami finansowymi. Ponad połowa Polaków korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej. A im jesteśmy starsi tym częściej to robimy. Już 6 na 10 osób powyżej 30 roku życia najczęściej poświęca czas w sieci na kontrolowaniu swoich finansów. Znacznie rzadziej, bo tylko 36 proc. osób w wieku 18 a 29 lat przeznacza na to swój wolny czas.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.