Od 16.07 będziemy stopniowo udostępniać nową odsłonę aplikacji mobilnej. W tym czasie możesz mieć problemy z logowaniem i dostępem do jej funkcji. Szczegóły znajdziesz tutaj

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

49 proc. Polaków przeniosło swoje oszczędności do innego banku z powodu lepszej oferty

Wybór miejsca, w którym trzymamy oszczędności jest niezwykle ważny. Stopy procentowe, promocyjne lokaty, konta oszczędnościowe z bonusami – na rynku finansowym nie brakuje propozycji, które kuszą lepszym zyskiem. Ale czy każdy z nas potrafi właściwie z tego korzystać? Z naszych danych wynika, że wielu Polaków nie tylko regularnie porównuje oferty, ale też potrafi szybko działać, gdy znajdzie coś bardziej opłacalnego.

W naszym raporcie „Polaków portfel własny: oszczędny jak Polak” sprawdziliśmy, jak Polacy podchodzą do tematu budowania poduszki finansowej – nie tylko czy odkładają, ale też gdzie i w jaki sposób. Co ciekawe, aż 44 proc. badanych regularnie analizuje oferty bankowe dotyczące produktów oszczędnościowych. Najbardziej aktywne są osoby powyżej 60. roku życia (51 proc.) oraz czterdziestolatkowie (50 proc.). Z kolei młodsze osoby w wieku 18–29 lat wykazują mniejsze zainteresowanie porównywaniem propozycji – tylko 37 proc. tej grupy regularnie szuka naj-lepszych opcji. Warto zwrócić uwagę również na miejsce zamieszkania – oferty najczęściej przeglądają mieszkańcy największych aglomeracji (49 proc.) i mniejszych miast (47 proc.).

Polacy chcą korzystnych ofert

Z naszego badania wynika także, że aż 49 proc. Polaków przeniosło kiedyś swoje oszczędności do innego banku, bo znalazło korzystniejszą ofertę. W tej grupie 21 proc. robi to regularnie, a 28 proc. rzadziej, ale również kieruje się atrakcyjnością warunków. Mimo to 42 proc. badanych deklaruje lojalność wobec jednego banku lub wybranego wcześniej produktu oszczędnościowego.

Coraz większe zainteresowanie tymi ofertami świadczy o rosnącej świadomości finansowej Po-laków, co widać chociażby po skłonności do zmiany banku w poszukiwaniu lepszych warunków. W decyzjach klientów widać też ciekawe różnice między grupami. Przykładowo, kobiety częściej niż mężczyźni deklarują przywiązanie do jednej instytucji finansowej – taką odpowiedź wskazało 49 proc. pań i tylko 34 proc. panów. Podobna tendencja dotyczy najmłodszych respondentów – połowa osób w wieku 18–29 lat nie zmienia banku lub wybranego produktu. W przeciwieństwie do nich, osoby powyżej 60. roku życia są najbardziej skłonne do regularnego przenoszenia oszczędności – 28 proc. ankietowanych z tej grupy przyznaje, że robi to często.

Mimo że odkładanie pieniędzy jest dla wielu z nas ważne, wciąż rzadko sięgamy po pomoc do-radców finansowych. Aż 79 proc. respondentów nigdy nie korzystało z takiego wsparcia, a tylko 16 proc. kiedykolwiek skonsultowało się z ekspertem w tej sprawie. Jak wskazuje nasz raport, mężczyźni robią to częściej (18 proc.) niż kobiety (15 proc.). Największą otwartość na konsultacje wykazali czterdziestolatkowie – niemal co czwarty (24 proc.) skorzystał z pomocy doradcy, oraz osoby mieszkające w miastach średniej wielkości (od 50 do 250 tys. mieszkańców) – tu wskaźnik wynosi 21 proc.

Oszczędzanie nie musi być trudne, ale wymaga świadomości i odpowiednich narzędzi. Polacy coraz lepiej odnajdują się w ofertach instytucji finansowych i są gotowi podejmować aktywne decyzje, które pozwalają im maksymalizować zyski. Warto do tego podejścia dodać jeszcze jeden element – profesjonalną poradę, która może pomóc zbudować naprawdę skuteczną i odporną na zmiany rynkowe poduszkę finansową.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 18-29 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.