Cyberbezpieczeństwo pod lupą: prawie 80 proc. Polaków obawia się o swoje dane w internecie

Cyberbezpieczeństwo pod lupą: prawie 80 proc. Polaków obawia się o swoje dane w internecie

Obecnie prawie wszyscy jesteśmy cały czas online. Korzystamy z internetu do nauki. pracy, zakupów, komunikacji czy spraw bankowych. W miarę jak coraz większa część naszego życia przenosi się do świata online, rośnie również zaniepokojenie o prywatność i bezpieczeństwo w sieci. Nasz najnowszy raport „Test z cyberbezpieczeństwa” pokazuje, że aż 78 proc. Polaków obawia się o swoje dane w internecie, dlatego zależy im na odpowiednim zabezpieczeniu przed cyberzagrożeniami. Z naszego badania wynika, że ponad trzy czwarte badanych uważa, że ich banki zapewniają wystarczającą ochronę w sieci. A czego Polacy się obawiają najbardziej i jaki mają stosunek do technologii w kontekście bezpieczeństwa? Przeczytaj nasz wpis i zapoznaj się z komentarzami ekspertów.

Cyfrowa rzeczywistość przynosi zarówno liczne korzyści, jak i wyzwania w postaci cyberzagrożeń, które wymagają większej czujności. Dla większości użytkowników internetu najważniejsze jest bezpieczeństwo ich danych. Potwierdzają to wyniki naszego raportu, w którym ponad trzy czwarte Polaków obawia się o swoje dane w internecie. Jedynie 20 proc. deklaruje spokój w tej kwestii. Interesujące jest to, że im jesteśmy młodsi tym mniej się niepokoimy. W grupie 18-29 latków, 66 proc. zadeklarowało zaniepokojenie, a wśród pięćdziesięciolatków było to już dziewięciu na dziesięciu respondentów.

Bezpieczeństwo danych w erze cyfryzacji: rola banków i technologii

Edukacja i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie cyberbezpieczeństwa odgrywają kluczową rolę w ochronie danych. Jak wspomniał X z Santander Consumer Banku: „Znajomość metod działania cyberprzestępców i stosowanych przez nich technik umożliwia lepsze zabezpieczenie informacji. Jednak pracę nad ochroną nie wykonują tylko użytkownicy, ale także organizacje, których celem jest wdrożenie systemów gwarantujących bezpieczeństwo finansów oraz prywatności. Z raportu wynika, że robią to efektywnie, ponieważ 76 proc. ocenia pozytywnie swoje banki, jeżeli chodzi o zabezpieczenie danych. Instytucje finansowe mają szereg mechanizmów i cały czas rozwijają systemy bezpieczeństwa – np. dwuetapową weryfikację, tokenizację czy zaawansowane szyfrowanie danych, aby zagwarantować pełną ochronę.”
Z badania wynika, że Polacy mają duże zaufanie do banków i ich systemów bezpieczeństwa danych. Jednak jeżeli mamy ocenić obecne technologie, to już 45 proc. uważa, że nie są one wystarczające, aby zagwarantować prywatność. Nieco niższy odsetek (42 proc.) jest odmiennego zdania i czuje się bezpiecznie. Wysoki odsetek – prawie 13 proc. badanych – uznał, że nie potrafi jednoznacznie ocenić skuteczności ochrony. Największy niepokój w kontekście innowacji mają osoby między 50 a 59 rokiem życie (55 proc.).

Co budzi największy niepokój w cyfrowym świecie?

Raport „Test z cyberbezpieczeństwa” wskazuje, że 70 proc. Polaków uznała utratę środków finansowych jako największą obawę związaną z cyberbezpieczeństwem. Na drugim miejscu, ponad połowa respondentów (58 proc.) wymieniła wyłudzenia kredytów lub zaciągnięcia zobowiązań na skradzione dane. Takim scenariuszem najbardziej zaniepokojone są osoby w wieku 50-59 lat (71 proc.). Kolejnym cyberzagrożeniem jest utrata danych osobowych, której obawia się 45 proc. z nas. Nieco niższy odsetek podkreślił zaniepokojenie związane z infekcją urządzeń wirusami (33 proc.) oraz przejęcie kontroli nad nimi (32 proc.).

Cyberzagrożenia to temat, który dotyczy wszystkich niezależnie od wieku. Jednak wyniki naszego badania wskazują na różne obawy w zależności od pokolenia. Starsze osoby skupiają się na zagrożeniach związanych bezpośrednio z ich danymi oraz oszczędnościami. Młodsze osoby oprócz obaw finansowych wskazują także na kwestie związane z prywatnością. 30 proc. z grupy 18-29 latków odpowiedziało, że jedną z ich największych obaw jest naruszenie prywatności w mediach społecznościowych.

Edukacja i technologia kluczem do skutecznej ochrony danych w sieci

Świadomość zagrożeń cyfrowych wciąż się zwiększa, a Polacy przykładają coraz większą wagę do ochrony swoich danych online. Cyberbezpieczeństwo staje się priorytetem dla wszystkich, niezależnie od wieku. Kwestię tę skomentował Adam Heartle, trener i ekspert bezpieczeństwa, który podkreślił, że: „78 proc. Polaków obawiających się o bezpieczeństwo swoich danych to wynik zbliżony do innych krajów - np. w USA podobnie odpowiedziało 84 proc. badanych. Nie ma w tym niczego dziwnego - zagrożenia, na jakie natrafiamy na co dzień w sieci, takie jak phishing, złośliwe oprogramowanie, spoofing czy oszustwa finansowe najczęściej mają charakter globalny i w równym stopniu dotykają obywateli każdego kraju. Podstawowe mechanizmy bezpieczeństwa, takie jak dbanie o aktualizacje oprogramowania, używanie różnych haseł w różnych miejscach (w czym pomaga menadżer haseł, zapamiętujący je za nas) czy regularne czytanie komunikatów banku ostrzegających o aktualnych zagrożeniach pomagają podnieść nasz poziom bezpieczeństwa. Niestety kłopoty z łapaniem internetowych przestępców i wynikająca z nich częściowa bezkarność sprawców powoduje, że w przyszłości liczba ataków będzie rosła - tym bardziej warto zachować ostrożność i śledzić aktualne zagrożenia”.

Warto także stosować podstawowe zabezpieczenia, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo w internecie:
• Dbaj o silnie hasła i unikaj ich powtarzania na różnych serwisach,
• Zachowaj ostrożność i nie klikaj w podejrzane linki,
• Zawsze weryfikuj otrzymywane wiadomości, a w przypadku podejrzeń skontaktuj się nadawcą zaufanym kanałem komunikacji,
• Dbaj o zabezpieczenia urządzenia i regularne aktualizacje oprogramowania i aplikacji.

Pamiętaj, że stosowanie zasad cyberbezpieczeństwa i podejmowanie odpowiednich kroków zapobiegawczych tworzy skuteczną barierę przed zagrożeniami w cyfrowym świecie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2 - 7 września 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.