Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy: 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15
 
                        07.10.2025 09:10:03 aktualizacja 07.10.2025 09:10:03
Przeszło co drugi Polak ma wysokie poczucie bezpieczeństwa podczas korzystania z Internetu
Internet od lat towarzyszy nam w pracy, edukacji i codziennym życiu. Dzięki niemu możemy m.in. szybciej załatwiać sprawy urzędowe, robić zakupy, a także rozwijać pasje czy utrzymywać kontakty społeczne. Jednak za dużą wygodą i szeroką dostępnością kryje się także ryzyko oszustw, kradzieży danych, ataków hakerskich czy dezinformacji.
Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków portfel własny: W sieci oszustów”, mimo istniejących zagrożeń, ponad połowa respondentów (57 proc.) deklaruje wysokie poczucie bezpieczeństwa w cyfrowym świecie. Z kolei 34 proc. oceniło je jako przeciętne, a jedynie 6 proc. przyznało, że ich poziom komfortu w sieci jest niski. Samopoczucie podczas surfowania po sieci różni się w zależności od płci badanych – 62 proc. mężczyzn w porównaniu do 52 proc. kobiet wskazuje na wysokie poczucie bezpieczeństwa. Natomiast jeśli chodzi o wiek, według naszych danych w Internecie najpewniej czują się czterdziestolatkowie (68 proc.). Najmłodsi, pomimo, że wychowali się w świecie technologii, podchodzą do niej z rezerwą – odsetek osób z wysokim poczuciem komfortu w grupie 18-29 lat wynosi łącznie 43 proc.
Co wiemy o zagrożeniach w sieci?
Ważnym elementem cyberbezpieczeństwa jest także samoocena Polaków w kontekście wiedzy w tym obszarze. Ponad połowa (56 proc.) ocenia ją jako dobrą, średni poziom edukacji deklaruje 33 proc., natomiast niski – 8 proc. Tutaj również są widoczne różnice względem płci – 62 proc. panów uważa, że posiada odpowiednią wiedzę, podczas gdy wśród kobiet wskaźnik ten wynosi 53 proc. Z kolei panie znacznie częściej wybierały opcję "przeciętny" (40 proc. wobec 26 proc. mężczyzn). Pod kątem wieku, najwyżej swoje kompetencje oceniają trzydziestolatkowie (66 proc.), najniżej zaś seniorzy (41 proc.).
Dane pokazują, że choć Polacy w dużej mierze czują się w sieci pewnie, nie zawsze idzie to w parze z wysoką świadomością zagrożeń, dlatego stałe poszerzanie wiedzy i rozwijanie dobrych praktyk online może pomóc nam ochronić się przed potencjalnymi niebezpieczeństwami.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 11-21 sierpnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
 
                                            
                                                                                                                                 
                                            
                                                                                                                                 
                                            
                                                                                                                                