Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

28 proc. Polaków przeznaczyłoby na weselny prezent od 401 do 750 zł
Wiosna to dla wielu z nas czas intensywnych spotkań rodzinnych – komunie, chrzciny, a do tego start sezonu weselnego. Często w kalendarzu pojawia się więcej niż jedno za-proszenie, więc i lista wydatków zaczyna się wydłużać. Trzeba pomyśleć o stroju, dojeździe, a przede wszystkim – o prezencie. I to głównie temu jak Polacy podchodzą do tych wydatków, przyjrzeliśmy się w naszym najnowszym raporcie „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania 2025”.
Sezon na budżet kopertowy
Z naszego raportu wynika jasno – planowanie budżetu na prezenty to nie przypadek, a przemyślana strategia. Kiedy zaproszenie na wesele ląduje w skrzynce, wiele osób szybko zaczyna kalkulować, ile wypada włożyć do koperty. Najwięcej badanych, bo 28 proc., deklaruje kwotę między 401 a 750 zł. To obecnie najpopularniejszy przedział. Z kolei 9 proc. wskazało na najniższy próg do 200 zł. Niemal jedna czwarta (24 proc.), planuje przeznaczyć od 201 do 400 zł, a 13 proc. skłania się ku sumie 751–1000 zł. Powyżej tej granicy odsetek mocno spada – 8 proc. mówi o przedziale 1001–1500 zł, 4 proc. o 1501–2000 zł, a jedynie 2 proc. przekroczyłoby 2000 zł. 12 proc. nie wie, jaką kwotę przeznaczyłoby na ten cel.
Z danych zebranych w naszym badaniu wynika, że to, ile wkładamy do koperty weselnej, zależy m.in. od wieku czy miejsca zamieszkania. Najpopularniejszy przedział 401–750 zł wybierają najczęściej osoby młode (18–29 lat) – 31 proc., oraz najstarsze (60+) – 30 proc. Osoby w wieku 40–49 lat częściej niż te z innych grup wiekowych wskazują wyższy przedział 751–1000 zł (18 proc.), podobnie jak mieszkańcy dużych miast (19 proc.). Z kolei Polacy w wieku 50–59 lat wyróżniają się na tle innych pod tym względem jeszcze bardziej – aż 11 proc. z nich byłoby skłonnych dać prezent w wysokości od 1001 do 1500 zł.
W przypadku komunii i chrztów te kwoty są nieco niższe, ale nadal znaczące. Najczęściej, bo wśród 18 proc. badanych, wskazywany jest przedział 401–500 zł. Sporo osób (16 proc.) rozważa sumę między 201 a 300 zł, a kolejne 14 proc. – między 301 a 400 zł. Jednocześnie 6 proc. wybiera symboliczny prezent do 100 zł, a 14 proc. idzie ciut wyżej – do 200 zł. Zdarzają się też wyższe sumy – 7 proc. wybiera 501–600 zł. 3 proc. ankietowanych wskazało przedział od 601 do 700 zł, z kolei tylko 2 proc. przedziały od 701 do 800 zł oraz od 801 do 900 zł. Na kwotę w wysokości 901-1000 zł zdecydowałoby się 4 proc. z nas. Tylko 1 proc. byłby skłonny wydać ponad 1000 zł. Co ciekawe – dokładnie tak jak w przypadku wesel – 12 proc. respondentów nie podjęło jeszcze decyzji, ile chciałoby przeznaczyć na tego typu prezent.
Odmawiamy, bo nas nie stać
Nie da się jednak ukryć, że nie każdy może – i chce – pozwolić sobie na takie wydatki. I choć uczestnictwo w rodzinnych uroczystościach to dla wielu z nas ważna sprawa, realia bywają inne. W naszym badaniu aż 39 proc. respondentów zadeklarowało, że rosnące koszty życia mogą skłonić ich do rezygnacji z udziału w weselu. Najczęściej taką decyzję podejmują osoby w wieku 30–39 lat (46 proc.) oraz 50–59 lat (44 proc.), ale też mieszkańcy średnich miast (44 proc.) i wsi (42 proc.).
Podobnie wygląda to w przypadku innych uroczystości – 29 proc. badanych mogłoby odmówić udziału w chrzcinach, a 32 proc. w komunii. I tu ponownie, to osoby w wieku 30–39 lat najczęściej przyznają, że kwestie finansowe mogą ich powstrzymać – 39 proc. w przypadku chrzcin, a aż 46 proc. w przypadku komunii.
Wiosna to piękny czas, ale jednocześnie – również kosztowny. I choć rodzinna atmosfera, wspólne świętowanie i dobre emocje są nie do przecenienia, to coraz częściej musimy stawiać granice tam, gdzie kończy się domowy budżet. Nasze dane pokazują, że Polacy zaczynają bar-dziej świadomie podchodzić do wydatków związanych z prezentami. Czasem oznacza to rezygnację, a czasem wybór tańszej opcji.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.