W nocy z wtorku na środę (20/21 maja 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Nie ma to wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      Obsługa umowy 71 731 95 00

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

28 proc. Polaków przeznaczyłoby na weselny prezent od 401 do 750 zł

Wiosna to dla wielu z nas czas intensywnych spotkań rodzinnych – komunie, chrzciny, a do tego start sezonu weselnego. Często w kalendarzu pojawia się więcej niż jedno za-proszenie, więc i lista wydatków zaczyna się wydłużać. Trzeba pomyśleć o stroju, dojeździe, a przede wszystkim – o prezencie. I to głównie temu jak Polacy podchodzą do tych wydatków, przyjrzeliśmy się w naszym najnowszym raporcie „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania 2025”.

Sezon na budżet kopertowy

Z naszego raportu wynika jasno – planowanie budżetu na prezenty to nie przypadek, a przemyślana strategia. Kiedy zaproszenie na wesele ląduje w skrzynce, wiele osób szybko zaczyna kalkulować, ile wypada włożyć do koperty. Najwięcej badanych, bo 28 proc., deklaruje kwotę między 401 a 750 zł. To obecnie najpopularniejszy przedział. Z kolei 9 proc. wskazało na najniższy próg do 200 zł. Niemal jedna czwarta (24 proc.), planuje przeznaczyć od 201 do 400 zł, a 13 proc. skłania się ku sumie 751–1000 zł. Powyżej tej granicy odsetek mocno spada – 8 proc. mówi o przedziale 1001–1500 zł, 4 proc. o 1501–2000 zł, a jedynie 2 proc. przekroczyłoby 2000 zł. 12 proc. nie wie, jaką kwotę przeznaczyłoby na ten cel.

Z danych zebranych w naszym badaniu wynika, że to, ile wkładamy do koperty weselnej, zależy m.in. od wieku czy miejsca zamieszkania. Najpopularniejszy przedział 401–750 zł wybierają najczęściej osoby młode (18–29 lat) – 31 proc., oraz najstarsze (60+) – 30 proc. Osoby w wieku 40–49 lat częściej niż te z innych grup wiekowych wskazują wyższy przedział 751–1000 zł (18 proc.), podobnie jak mieszkańcy dużych miast (19 proc.). Z kolei Polacy w wieku 50–59 lat wyróżniają się na tle innych pod tym względem jeszcze bardziej – aż 11 proc. z nich byłoby skłonnych dać prezent w wysokości od 1001 do 1500 zł.

W przypadku komunii i chrztów te kwoty są nieco niższe, ale nadal znaczące. Najczęściej, bo wśród 18 proc. badanych, wskazywany jest przedział 401–500 zł. Sporo osób (16 proc.) rozważa sumę między 201 a 300 zł, a kolejne 14 proc. – między 301 a 400 zł. Jednocześnie 6 proc. wybiera symboliczny prezent do 100 zł, a 14 proc. idzie ciut wyżej – do 200 zł. Zdarzają się też wyższe sumy – 7 proc. wybiera 501–600 zł. 3 proc. ankietowanych wskazało przedział od 601 do 700 zł, z kolei tylko 2 proc. przedziały od 701 do 800 zł oraz od 801 do 900 zł. Na kwotę w wysokości 901-1000 zł zdecydowałoby się 4 proc. z nas. Tylko 1 proc. byłby skłonny wydać ponad 1000 zł. Co ciekawe – dokładnie tak jak w przypadku wesel – 12 proc. respondentów nie podjęło jeszcze decyzji, ile chciałoby przeznaczyć na tego typu prezent.

Odmawiamy, bo nas nie stać

Nie da się jednak ukryć, że nie każdy może – i chce – pozwolić sobie na takie wydatki. I choć uczestnictwo w rodzinnych uroczystościach to dla wielu z nas ważna sprawa, realia bywają inne. W naszym badaniu aż 39 proc. respondentów zadeklarowało, że rosnące koszty życia mogą skłonić ich do rezygnacji z udziału w weselu. Najczęściej taką decyzję podejmują osoby w wieku 30–39 lat (46 proc.) oraz 50–59 lat (44 proc.), ale też mieszkańcy średnich miast (44 proc.) i wsi (42 proc.).

Podobnie wygląda to w przypadku innych uroczystości – 29 proc. badanych mogłoby odmówić udziału w chrzcinach, a 32 proc. w komunii. I tu ponownie, to osoby w wieku 30–39 lat najczęściej przyznają, że kwestie finansowe mogą ich powstrzymać – 39 proc. w przypadku chrzcin, a aż 46 proc. w przypadku komunii.

Wiosna to piękny czas, ale jednocześnie – również kosztowny. I choć rodzinna atmosfera, wspólne świętowanie i dobre emocje są nie do przecenienia, to coraz częściej musimy stawiać granice tam, gdzie kończy się domowy budżet. Nasze dane pokazują, że Polacy zaczynają bar-dziej świadomie podchodzić do wydatków związanych z prezentami. Czasem oznacza to rezygnację, a czasem wybór tańszej opcji.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.