Ferie zimowe. Czas zacząć... liczyć domowy budżet

13 stycznia 2020

Trwa sezon ferii zimowych. Uczniowie pięciu województw - lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego mogą cieszyć się wypoczynkiem. Po dziesięciodniowej przerwie świątecznej i święcie Trzech Króli, przyszedł czas na dwutygodniowe zimowisko, które potrwa aż do 26 stycznia 2020 r. W całej Polsce ferie potrwają do 23 lutego.  

Przerwa zimowa to czas relaksu i odpoczynku - dla dzieci. Dla rodziców to okres, który wiąże się z dużymi wydatkami. Jak wynika z badania “Polaków portfel własny – rodzina w szkole”, realizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, aż 34 proc. rodziców uważa, że koszty związane z wyjazdami na ferie i szkolnymi (typu zielona czy biała szkoła) stanowią największe obciążenie domowego budżetu w trakcie całego roku szkolnego. Niestety, aż 28 proc. respondentów rezygnuje z wysyłania dzieci na zimowy wypoczynek, właśnie ze względu na ograniczenia finansowe.

– Rodzice, w ramach zdroworozsądkowego podejścia do budżetu rodzinnego muszą rezygnować z wielu wydatków na przyjemności, a do takiej kategorii zalicza się m.in. wyjazd zimowy dziecka – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku. – Badani często jednak deklarowali, że gdyby posiadali dostęp do dodatkowych pieniędzy w ramach np. limitu kredytowego na karcie kredytowej, częściej wysyłaliby dzieci na ferie zimowe lub wyjazdy organizowane przez szkołę. 

Jak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku, wykonanego na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – kochamy okazje” karta kredytowa w portfelu podróżnika (nie tylko rodzica) to przede wszystkim rodzaj polisy na nieprzewidziane zdarzenia. Pytani o to, do czego podczas ferii może przydać się karta kredytowa, Polacy wskazują przede wszystkim na możliwość pokrycia kosztów leczenia czy wypadku (42,6 proc. wskazań). Na drugim miejscu znalazły się wydatki związane z awarią samochodu (32,5 proc.). Na wysokim, trzecim miejscu, znalazło się niespodziewane bankructwo biura podróży (27 proc.). 

Bezpośrednio za pierwszą trójką wskazywano takie scenariusze wykorzystania karty kredytowej, jak zakup pamiątek, ubrań czy innych urlopowych “zachcianek” (11,8 proc.),  rezerwacja noclegu (10,2 proc.), czy opłacenie biletu lotniczego lub spontaniczny zakup dodatkowej, fakultatywnej wycieczki (ok. 9,5 proc. dla obu). Co ciekawe, kartą za dodatkowe zachcianki bardziej skłonni będą płacić mężczyźni (15 proc. w porównaniu z zaledwie 8,2 proc. kobiet). Panowie będą też z większym prawdopodobieństwem płacić kartą kredytową za bilet lotniczy (13,4 proc., w porównaniu z 5,4 proc. kobiet). 

– Wyniki badania pokazują, że Polacy postrzegają kartę kredytową jako przydatny środek płatniczy, ale i swoistą polisę bezpieczeństwa na wypadek, gdy coś podczas wypoczynku pójdzie nie tak  – dodaje Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA. – Możliwość pokrywania kartą kredytową niespodziewanych wydatków jest postrzegana jako ważniejsza, niż takie klasyczne sytuacje kiedy jej używamy, jak rezerwacja hotelu, samolotu, samochodu, czy po prostu zakupy.

Jak pokazało badanie Santander Consumer Banku, kwestie związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem stawiane są na pierwszym miejscu niezależnie od wykształcenia, miejsca zamieszkania, dochodu czy wieku respondentów.  W największych miastach, takich jak Kraków, Poznań czy Wrocław, najwięcej znajdziemy osób, które karty kredytowej użyłyby do rezerwacji noclegu przez serwisy do tego przeznaczone. Karta kredytowa to środek płatniczy najbardziej popularny wśród osób w wieku 18-29 i 40-49 lat. Młodsi byliby w czasie ferii zimowych zainteresowani przede wszystkim możliwością opłacenia tym sposobem paliwa (17,6 proc.). Z kolei badani w wieku 40-49 lat będą bardziej skłonni użyć karty do wykupienia dodatkowych wycieczek (13 proc.). 

Badanie w ramach raportu Polaków portfel własny kochamy okazje  zostało   zrealizowane   na   zlecenie   Santander   Consumer   Banku   –   banku   od kredytów, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa osób dorosłych. Próba n=1000.

Najnowsze na blogu

Bierzemy się za ogród
05 sierpnia 2020 Bank Możliwości
Lato w pełni, więc łatwiej będzie nam znaleźć czas i motywację do pielęgnacji przydomowego ogrodu lub działki rekreacyjnej. Zwłaszcza, że nowoczesny sprzęt ogrodowy potrafi czynić cuda. Oto poradnik...
Czytaj więcej
W oddziałach rozwijamy się nieustannie
05 sierpnia 2020 Poznaj nas
Lato 2020 to nie tylko czas odpoczynku i wakacji. W oddziałach Santander Consumer Banku to także czas startu długo wyczekiwanej przez naszych doradców kolejnej edycji programu szkoleniowego Akademia...
Czytaj więcej
Jakie benefity czekają w contact center?
05 sierpnia 2020 Poznaj nas
W Santander Consumer Banku – banku od kredytów – zwracamy szczególną uwagę na to, aby także pracownikom contact center zaproponować atrakcyjny pakiet benefitów i dodatkowych świadczeń, które nie...
Czytaj więcej

YouTube

Strona korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce - więcej informacji