Dzieci w Polsce nie chodzą do szkoły

09 września 2019

Jak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku, co trzeci rodzic w Polsce odwozi dziecko do szkoły samochodem. Największy odsetek rodziców wozi dziecko codziennie na zajęcia w ośrodkach wiejskich i w średnich miastach.  

Jak pokazują dane z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny – rodzina w szkole” wśród wydatków związanych z edukacją dzieci, istotną pozycję zajmują koszty dojazdów do szkoły. Co dziesiąty rodzic wskazał, że koszt ten stanowi duże obciążenie dla domowych budżetów.

Blisko co trzeci polski rodzic (31 proc.) odwozi swoje dziecko do szkoły własnym samochodem – mówi Adam Piwek z Santander Consumer Banku. – Praktyka dzielenia się tym codziennym obowiązkiem w gronie innych rodziców nie jest powszechna. Tylko 2 proc. osób biorących udział w badaniu Santander Consumer Banku, korzysta w tym celu z pomocy innego rodzica lub znajomego. Niewiele mniej, bo 28 proc. rodziców zadeklarowało, że ich dzieci chodzą do szkoły na piechotę, a 16 proc., wskazało na dojazdy komunikacją miejską (z czego tylko 1 proc. jeździ z opiekunem). Z autobusów szkolnych korzysta co dziesiąte dziecko (10 proc.), a 8 proc. jeździ do szkoły na rowerze lub hulajnodze.

Komunikacja miejska jest zdecydowanie częściej wykorzystywana przez uczniów w miastach, szczególnie tych największych (27 proc. wskazań wśród rodziców mieszkających w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców, wobec 13 proc. na wsi). W mniejszych ośrodkach miejskich i na wsiach dzieci częściej korzystają ze szkolnych autobusów – 23 proc. Im mniejsza miejscowość, tym częściej dzieci podwożone są samochodami. Na wsiach odsetek ten wynosi aż 41 proc., tymczasem w dużych miastach spada on do 24 proc.

Badanie pokazuje, że samochody są wykorzystywane przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, gdzie sieć komunikacji zbiorowej jest gorzej rozwinięta, a odległości do pokonania zazwyczaj większe. Alternatywą dla samochodów są tam przede wszystkim szkolne autobusy, które jednak, jak pokazuje badanie nie wszędzie są dostępne – mówi Monika Kasprzyk, dyrektor ds. zdalnych kanałów dystrybucji w Pionie Kredytów Samochodowych Santander Consumer Banku – banku od kredytów. – Wygląda więc na to, że w wielu miejscach naszego kraju, samochód jest często niezbędnym środkiem komunikacji, jeśli ma się dziecko w wieku szkolnym. Rodzinom, które stają wobec konieczności nabycia samochodu do swojego gospodarstwa domowego naprzeciw wychodzą firmy finansowe, oferujące korzystne warunki leasingu, lub kredytu samochodowego – komentuje.

Faktycznie, najczęstszą przyczyną, dla której rodzice wybierają codzienną podróż samochodem z dzieckiem do szkoły, jest brak autobusu szkolnego w miejscowości w której mieszkają (34 proc.). Z kolei 28 proc. z nich jest zdania, że ich dziecko jest za małe na samodzielne podróżowanie, a 7 proc. ocenia podróż do szkoły jako potencjalnie niebezpieczną. Co ciekawe, 15 proc. rodziców świadomie wybiera samochód– uważają, że codzienna podróż do szkoły jest ich dodatkowym, wspólnym czasem spędzonym z dzieckiem, dlatego lubią odwozić je na lekcje.

Najnowsze na blogu

Aż 40 proc. Polaków nie planuje większych wydatków tej jesieni
22 września 2022 Blisko Ciebie
  Inflacja kładzie się cieniem na planach finansowych Polaków. Widać to w wynikach naszego badania „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji”. 40 proc. respondentów stwierdziło, że...
Czytaj więcej
Uczniowskie wyzwania - za dużo informacji do przyswojenia
20 września 2022 Blisko Ciebie
  W związku z niedawnym rozpoczęciem roku szkolnego zdecydowaliśmy się zapytać rodziców co według nich będzie największym wyzwaniem dla uczniów w roku 2022/2023. Na pierwszym miejscu według...
Czytaj więcej
72 proc. Polaków nie planuje w najbliższych miesiącach dokształcać się i zdobywać nowych kompetencji zawodowych
15 września 2022 Blisko Ciebie
W związku z powrotem dzieci do szkoły, w naszym najnowszym badaniu „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji”, zdecydowaliśmy przyjrzeć się temu jak wygląda edukacja wśród osób...
Czytaj więcej

YouTube