50 lat rynku dealerskiego w Polsce – raport Santander Consumer Banku

06 lipca 2015

6 lipca 2015 r. Skoda, Kia i Toyota to trzy marki które zdaniem dealerów odniosły największy sukces w ostatnich 25 latach, wynika z badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank na potrzeby raportu „50 lat rynku dealerskiego w Polsce”. Niekwestionowanym liderem sprzedaży minionego ćwierćwiecza pozostaje jednak Fiat z wynikiem przekraczającym 1 mln samochodów.

 

W ciągu minionych dwóch i pół dekady rynek sprzedaży nowych samochodów w Polsce przeszedł długą drogę. Od małych punktów sprzedaży, czasami mieszczących się nawet w namiotach, po nowoczesne, wielkopowierzchniowe konstrukcje ze stali i szkła. W 1992 roku w Polsce sprzedano 194 489 nowych samochodów 22 marek. Co znamienne, pięciu najpopularniejszych producentów zagospodarowało wówczas aż 87% rynku, z czego dwóch największych – FSO i FSM – miało udział na poziomie 74%. Koniec XX wieku to bez wątpienia złote lata branży dealerskiej w Polsce. Sprzedaż na poziomie zbliżonym do pół miliona nowych samochodów, z odnotowanym w 1999 roku rekordem 25-lecia wynoszącym 632 088 sztuk, nigdy więcej nie wspięła się tak wysoko.

 

5 najpopularniejszych marek sprzedanych w 1992 i zarejestrowanych w 2014 roku (wolumen sprzedaży/rejestracji w sztukach; udział w rynku w procentach).
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank. Opracowanie Santander Consumer Bank na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR.

W 1999 roku dokonał się również zwrot pod względem udziału dominujących marek. Otwierające tabele sprzedaży Fiat i Daewoo w kolejnych latach regularnie traciły udział w rynku. Dominacja ustąpiła miejsca różnorodności, co zdaje się potwierdzać m.in. liczba marek rejestrowanych w poszczególnych latach. W latach 2000-2014 mieściła się ona w granicach od 49 do 68. Liderzy z początku lat 90. przesunęli się w dół tabel sprzedaży. Wyjątkiem okazała się czeska Skoda. Poza chwilowym załamaniem sprzedaży w 1994 roku, kiedy słupki zanurkowały do poziomu nieznacznie przekraczającego 1200 szt., popularność samochodów z Mladá Boleslav regularnie rosła. Dziś Skoda jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku z 13% udziałem w rejestracjach.

 

Marki które zdaniem dealerów odniosły największy sukces w ostatnich 25 latach.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Na początku lat 90. głównym oczekiwaniem klientów było zaspokojenie chęci posiadania pojazdu. Jak wspomina wielu dealerów prowadzących działalność w tamtym okresie, samochody schodziły jak ciepłe bułeczki, a klienci często decydowali się na zakup na podstawie obrazków w katalogach, nie widząc auta i nie mogąc odbyć jazdy próbnej. Pod tym względem w ciągu 25 lat mieliśmy do czynienia z prawdziwą rewolucją. Profesjonalizacja branży dealerskiej wymuszona przez wdrożenie standardów korporacyjnych narzucanych przez importerów, a przede wszystkim zlikwidowanie barier w dostępie do informacji poprzez upowszechnienie internetu, wypchnęły oczekiwania klientów na nowy poziom. Dziś klienci wchodzący do salonów mają jasno określone potrzeby, rozpoznany rynek pod względem cen i świadomość, że dealer zrobi wiele, żeby klient „wyjechał” z salonu autem kupionym właśnie u niego.

Zmiany objęły również rynek finansowania zakupu samochodów. W przeszłości klienci najczęściej zaciągali zobowią¬zania na długie okresy – powyżej sześciu lat z zerową lub niską wpłatą własną. Dziś klient kredytowy idzie w kie¬runku ofert krótkoterminowych. Dysponując większym wkładem własnym może zdecydowanie skrócić okres spłaty kredytu, a jednocześnie nie narażać się na znaczą¬cy wzrost raty kredytu. W rekordowym pod względem liczby sprzedanych nowych samochodów 1999 roku, śred¬ni okres kredytowania wynosił 81 miesięcy. 15 lat później uległ on znacznemu skróceniu – w 2014 roku były to już niespełna 3 lata (35 miesięcy).

 

Zmiany na rynku kredytów samochodowych.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Ponad 10-krotnie wzrosła natomiast średnia kwota wkładu własnego – z 2 700 zł pod koniec lat 90., d-o 28 tysięcy na koniec 2014 roku. - Rynek zmierza ku dalszemu uproszczeniu procesu uzyskania finansowania oraz w stronę wynajmu długoterminowego. Poziom zamożności społeczeństwa rośnie i jednocześnie zmieniają się oczekiwania klientów, co do częstotliwości wymiany samochodów. Ludzie w coraz mniejszym stopniu będą zainteresowani kupnem samochodu i posiadaniem go jako dobra docelowego – mówi Krzysztof Henschel, Dyrektor Regionu w Santander Consumer Banku.

1 milion samochodów rocznie
W perspektywie kolejnych 25 lat samochód przestanie być wyznacznikiem statusu materialnego kierowcy. Będzie pełnił przede wszystkim funkcję użytkową i pod tym względem będzie dopasowany do potrzeb użytkowników w stopniu większym niż dziś. Co trzeci dealer biorący udział w badaniu sondażowym przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank stwierdził, że w perspektywie kolejnych 25 lat, co najmniej 30% samochodów na polskich drogach będzie napędzana z wykorzystaniem aletrnatywnych źródeł energii.

 

Udział samochodów z napędem alternatywnym w całości sprzedaży nowych samochodów za 25 lat.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Wzrost zamożności społeczeństwa, większe przywiązanie do niezawodności, poziomu bezpieczeństwa oraz ekologii przyczynią się do wzrostu liczby nowych samochodów sprzedawanych w Polsce. W perspektywie 25 lat dojdziemy do poziomu ok 800 tys. nowych samochodów sprzedawanych w Polsce, chociaż w rozmowach przeprowadzonych z właścicielami salonów dealerskich na potrzeby raportu „50 lat rynku dealerskiego w Polsce”, pojawiały się również głosy o przekroczeniu bariery 1 miliona nowych samochodów.

– Z naszych szacunków wynika, że wzrost średniego wy¬nagrodzenia w gospodarce o równowartość 100 euro, powinien przełożyć się na sprzedaż dodatkowych 40 tys. nowych samochodów rocznie. W długookresowej per¬spektywie oznaczałoby to szansę na osiągnięcie poziomu 800 tys. fabrycznie nowych aut sprzedanych w salonach – komentuje na łamach raportu “50 lat rynku dealerskiego w Polsce” Adam Pietkiewicz, współzałożyciel Holdingu 1 - grupy kapitałowej, w skład której wchodzi m.in. działają¬ca na rynku dealerskim Grupa PGD.

 

Prognoza sprzedaży samochodów w kolejnych 25 latach.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

„50 lat rynku dealerskiego w Polsce” to projekt przygotowany przez Santander Consumer Bank, w ramach którego podjęto próbę syntetycznego podsumowania minionego ćwierćwiecza oraz nakreślenia wizji kształtu kolejnych 25 lat rynku dealerskiego w Polsce. Zwieńczeniem projektu jest raport.

Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty na nowe i używane samochody, kredyty gotówkowe, kredyty ratalne, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe oraz sklepy i punkty usługowe.

Najnowsze na blogu

Jak kupić samochód z salonu?
12 września 2019 Bank Możliwości
Zakup nowego samochodu to dość skomplikowana sprawa. Auto z salonu wprawdzie nie będzie kryło w sobie żadnych niespodzianek, ale i tak trzeba wiedzieć, o co zapytać i kiedy zasięgnąć języka. Oto...
Czytaj więcej
Oszczędzanie na ekranie
12 września 2019 Bank Możliwości
Choć wciąż wielu osobom oszczędzanie kojarzy się głównie z tradycyjną skarbonką, to w tej dziedzinie nie brakuje nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Bankowość internetowa i bankowe aplikacje...
Czytaj więcej
Jak jeszcze lepiej poznać swój bank?
12 września 2019 Poznaj nas
Ambitny pracownik nowoczesnej instytucji, która zajmuje się wieloma złożonymi zagadnieniami, powinien dokładnie poznać różne aspekty jej funkcjonowania. Dzięki temu lepiej zrozumie swoją rolę, pozna...
Czytaj więcej

YouTube

Strona korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce - więcej informacji