Infolinia: 195 00**

50 lat rynku dealerskiego w Polsce – raport Santander Consumer Banku

6 lipca 2015 r. Skoda, Kia i Toyota to trzy marki które zdaniem dealerów odniosły największy sukces w ostatnich 25 latach, wynika z badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank na potrzeby raportu „50 lat rynku dealerskiego w Polsce”. Niekwestionowanym liderem sprzedaży minionego ćwierćwiecza pozostaje jednak Fiat z wynikiem przekraczającym 1 mln samochodów.

 

W ciągu minionych dwóch i pół dekady rynek sprzedaży nowych samochodów w Polsce przeszedł długą drogę. Od małych punktów sprzedaży, czasami mieszczących się nawet w namiotach, po nowoczesne, wielkopowierzchniowe konstrukcje ze stali i szkła. W 1992 roku w Polsce sprzedano 194 489 nowych samochodów 22 marek. Co znamienne, pięciu najpopularniejszych producentów zagospodarowało wówczas aż 87% rynku, z czego dwóch największych – FSO i FSM – miało udział na poziomie 74%. Koniec XX wieku to bez wątpienia złote lata branży dealerskiej w Polsce. Sprzedaż na poziomie zbliżonym do pół miliona nowych samochodów, z odnotowanym w 1999 roku rekordem 25-lecia wynoszącym 632 088 sztuk, nigdy więcej nie wspięła się tak wysoko.

 

5 najpopularniejszych marek sprzedanych w 1992 i zarejestrowanych w 2014 roku (wolumen sprzedaży/rejestracji w sztukach; udział w rynku w procentach).
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank. Opracowanie Santander Consumer Bank na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR.

W 1999 roku dokonał się również zwrot pod względem udziału dominujących marek. Otwierające tabele sprzedaży Fiat i Daewoo w kolejnych latach regularnie traciły udział w rynku. Dominacja ustąpiła miejsca różnorodności, co zdaje się potwierdzać m.in. liczba marek rejestrowanych w poszczególnych latach. W latach 2000-2014 mieściła się ona w granicach od 49 do 68. Liderzy z początku lat 90. przesunęli się w dół tabel sprzedaży. Wyjątkiem okazała się czeska Skoda. Poza chwilowym załamaniem sprzedaży w 1994 roku, kiedy słupki zanurkowały do poziomu nieznacznie przekraczającego 1200 szt., popularność samochodów z Mladá Boleslav regularnie rosła. Dziś Skoda jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku z 13% udziałem w rejestracjach.

 

Marki które zdaniem dealerów odniosły największy sukces w ostatnich 25 latach.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Na początku lat 90. głównym oczekiwaniem klientów było zaspokojenie chęci posiadania pojazdu. Jak wspomina wielu dealerów prowadzących działalność w tamtym okresie, samochody schodziły jak ciepłe bułeczki, a klienci często decydowali się na zakup na podstawie obrazków w katalogach, nie widząc auta i nie mogąc odbyć jazdy próbnej. Pod tym względem w ciągu 25 lat mieliśmy do czynienia z prawdziwą rewolucją. Profesjonalizacja branży dealerskiej wymuszona przez wdrożenie standardów korporacyjnych narzucanych przez importerów, a przede wszystkim zlikwidowanie barier w dostępie do informacji poprzez upowszechnienie internetu, wypchnęły oczekiwania klientów na nowy poziom. Dziś klienci wchodzący do salonów mają jasno określone potrzeby, rozpoznany rynek pod względem cen i świadomość, że dealer zrobi wiele, żeby klient „wyjechał” z salonu autem kupionym właśnie u niego.

Zmiany objęły również rynek finansowania zakupu samochodów. W przeszłości klienci najczęściej zaciągali zobowią¬zania na długie okresy – powyżej sześciu lat z zerową lub niską wpłatą własną. Dziś klient kredytowy idzie w kie¬runku ofert krótkoterminowych. Dysponując większym wkładem własnym może zdecydowanie skrócić okres spłaty kredytu, a jednocześnie nie narażać się na znaczą¬cy wzrost raty kredytu. W rekordowym pod względem liczby sprzedanych nowych samochodów 1999 roku, śred¬ni okres kredytowania wynosił 81 miesięcy. 15 lat później uległ on znacznemu skróceniu – w 2014 roku były to już niespełna 3 lata (35 miesięcy).

 

Zmiany na rynku kredytów samochodowych.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Ponad 10-krotnie wzrosła natomiast średnia kwota wkładu własnego – z 2 700 zł pod koniec lat 90., d-o 28 tysięcy na koniec 2014 roku. - Rynek zmierza ku dalszemu uproszczeniu procesu uzyskania finansowania oraz w stronę wynajmu długoterminowego. Poziom zamożności społeczeństwa rośnie i jednocześnie zmieniają się oczekiwania klientów, co do częstotliwości wymiany samochodów. Ludzie w coraz mniejszym stopniu będą zainteresowani kupnem samochodu i posiadaniem go jako dobra docelowego – mówi Krzysztof Henschel, Dyrektor Regionu w Santander Consumer Banku.

1 milion samochodów rocznie
W perspektywie kolejnych 25 lat samochód przestanie być wyznacznikiem statusu materialnego kierowcy. Będzie pełnił przede wszystkim funkcję użytkową i pod tym względem będzie dopasowany do potrzeb użytkowników w stopniu większym niż dziś. Co trzeci dealer biorący udział w badaniu sondażowym przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank stwierdził, że w perspektywie kolejnych 25 lat, co najmniej 30% samochodów na polskich drogach będzie napędzana z wykorzystaniem aletrnatywnych źródeł energii.

 

Udział samochodów z napędem alternatywnym w całości sprzedaży nowych samochodów za 25 lat.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

Wzrost zamożności społeczeństwa, większe przywiązanie do niezawodności, poziomu bezpieczeństwa oraz ekologii przyczynią się do wzrostu liczby nowych samochodów sprzedawanych w Polsce. W perspektywie 25 lat dojdziemy do poziomu ok 800 tys. nowych samochodów sprzedawanych w Polsce, chociaż w rozmowach przeprowadzonych z właścicielami salonów dealerskich na potrzeby raportu „50 lat rynku dealerskiego w Polsce”, pojawiały się również głosy o przekroczeniu bariery 1 miliona nowych samochodów.

– Z naszych szacunków wynika, że wzrost średniego wy¬nagrodzenia w gospodarce o równowartość 100 euro, powinien przełożyć się na sprzedaż dodatkowych 40 tys. nowych samochodów rocznie. W długookresowej per¬spektywie oznaczałoby to szansę na osiągnięcie poziomu 800 tys. fabrycznie nowych aut sprzedanych w salonach – komentuje na łamach raportu “50 lat rynku dealerskiego w Polsce” Adam Pietkiewicz, współzałożyciel Holdingu 1 - grupy kapitałowej, w skład której wchodzi m.in. działają¬ca na rynku dealerskim Grupa PGD.

 

Prognoza sprzedaży samochodów w kolejnych 25 latach.
Źródło: Raport „50 lat rynku dealerskiego w Polsce” przygotowany przez Santander Consumer Bank.

„50 lat rynku dealerskiego w Polsce” to projekt przygotowany przez Santander Consumer Bank, w ramach którego podjęto próbę syntetycznego podsumowania minionego ćwierćwiecza oraz nakreślenia wizji kształtu kolejnych 25 lat rynku dealerskiego w Polsce. Zwieńczeniem projektu jest raport.

Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty na nowe i używane samochody, kredyty gotówkowe, kredyty ratalne, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe oraz sklepy i punkty usługowe.

Strona korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce - więcej informacji