Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 |
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

75 proc. Polaków korzysta z aplikacji mobilnych banku
Cyfrowe rozwiązania zmieniają sposób, w jaki organizujemy codzienność – od zakupów, przez komunikację, aż po zarządzanie pieniędzmi. Wygoda i szybkość sprawiają, że coraz częściej wybieramy mobilne narzędzia, które pozwalają nam załatwić wiele spraw w kilka chwil. Bankowość mobilna nie jest już ciekawostką technologiczną, ale stałym elementem codziennego życia. Właśnie dlatego przyjrzeliśmy się bliżej temu, jak Polacy korzy-stają z aplikacji bankowych i jakie funkcje cenią sobie w nich najbardziej.
Z naszego badania „Polaków portfel własny: na bank w aplikacji” wynika, że aż trzy czwarte Polaków korzysta z aplikacji bankowej co najmniej kilka razy w tygodniu, a dla ponad czterech na dziesięciu jest to codzienny nawyk. Najczęściej wybierane funkcje to sprawdzanie historii transakcji oraz wykonywanie przelewów.
Aplikacje mobilne stały się dla wielu osób codziennym narzędziem do zarządzania finansami. Już 41 proc. badanych deklaruje, że używa ich codziennie, a 34 proc. kilka razy w tygodniu. Sporadyczne logowanie, raz lub kilka razy w miesiącu, dotyczy 8 proc. ankietowanych. Zaledwie 2 proc. osób przyznaje, że jeszcze nie używa mobilnych rozwiązań swojego banku, ale planuje to zmienić. Tylko niecały procent wskazuje, że ich bank nie oferuje aplikacji, a 11 proc. nie korzysta i nie zamierza korzystać z tego typu narzędzi.
Częstotliwość korzystania z aplikacji różni się w zależności od wieku. Najbardziej aktywni są trzydziestolatkowie – aż 56 proc. z nich loguje się codziennie. W grupie 18-29 lat codziennie korzysta z aplikacji ponad połowa respondentów, natomiast wśród osób 60+ odsetek ten spada do 29 proc. W tej najstarszej grupie aż 28 proc. przyznaje, że nie korzysta i nie planuje korzystać z aplikacji bankowej.
Zróżnicowania widzimy również, gdy spojrzymy na miejsce zamieszkania. Codziennie do aplikacji loguje się blisko połowa mieszkańców średnich miast. W największych aglomeracjach oraz małych miasteczkach więcej osób deklaruje, że w ogóle nie zamierza korzystać z mobilnych rozwiązań bankowych – odpowiednio 16 proc. i 13 proc. Ciekawie prezentuje się też obraz funkcji, które ankietowani uważają za najważniejsze. Kobiety częściej wskazują na wygodę spłaty rat czy kart kredytowych, a także na zarządzanie tymi produktami. Dla mężczyzn istotniejsze są natomiast nowoczesne funkcje, takie jak biometria.
Co jest dla nas najważniejsze w aplikacjach bankowych?
Najważniejszym zadaniem aplikacji pozostaje jednak kontrola finansów. Aż 58 proc. użytkowników wskazuje podgląd historii transakcji jako kluczową funkcję, a 44 proc. wykonywanie przelewów, w tym również cyklicznych. Dla 28 proc. istotne jest zarządzanie kredytami i kartami, a co czwarty badany oczekuje powiadomień push o transakcjach. Ponad jedna piąta ceni logowanie i autoryzację biometryczną. Istotną rolę dla części respondentów odgrywa również możliwość zakładania lokat, składania wniosków kredytowych czy spłat rat i kart. Co dziesiąty badany wskazuje na zakupy dodatkowych produktów, takich jak ubezpieczenia czy opłaty parkingowe. Znaczenie mają także personalizacja aplikacji oraz opcje związane z nagrodami i punktami lojalnościowymi – po 9 proc. wskazań. Najmniej osób wskazało na kontakt z bankiem przez czat (8 proc.) oraz możliwość zmiany wyglądu aplikacji (7 proc.).
Są także bariery
Wielu Polaków regularnie korzysta z aplikacji, aż czterech na dziesięciu nie widzi żadnych barier, które mogłyby ich zniechęcać. Może być to znak rosnącego zaufania do cyfrowych rozwiązań bankowych. Nie oznacza to jednak, że przeszkód nie ma. Najczęściej wskazywane są obawy o bezpieczeństwo – podkreśla je 27 proc. ankietowanych, a w grupie 60+ – 38 proc. Kolejnymi barierami są problemy techniczne i awarie, ograniczenia sprzętowe, zbyt skomplikowana obsługa czy kłopoty z dostępem do Internetu. Dla części użytkowników przeszkodą jest zbyt duża liczba powiadomień, niektórzy preferują natomiast kontakt z konsultantem. Nieliczni (7 proc.) przyznają, że brakuje im odpowiednich funkcji albo nie wiedzą, jak zainstalować aplikację na swoim telefonie (5 proc.).
Z naszego badania jasno wynika, że bankowość mobilna wrosła w codzienne życie Polaków. Różnice w sposobie korzystania pokazują jednak, że wciąż jest przestrzeń na rozwój – zarówno w zakresie funkcjonalności, jak i edukacji dotyczącej bezpieczeństwa i obsługi aplikacji.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 9-18 sierpnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.