Stanowisko Santander Consumer Banku S.A. w sprawie decyzji Prezesa UOKiK z dnia 30 grudnia 2021r.

17 stycznia 2022

Stanowisko Santander Consumer Banku S.A. w sprawie decyzji Prezesa UOKiK z dnia 30 grudnia 2021r.

Informujemy, że dnia 30 grudnia 2021 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, która dotyczy - w ocenie UOKiK - stosowania przez Santander Consumer Bank praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

W swojej decyzji Prezes UOKiK stwierdza naruszenie przez Bank zbiorowych interesów konsumentów poprzez działania wprowadzające w błąd klientów. Podstawą do decyzji były praktyki opisane poniżej:

  1. Przesyłanie konsumentom  indywidualnych, pisemnych propozycji zawarcia umowy kredytu konsumenckiego na określonych warunkach, a następnie odmowa udzielenia kredytu na zaproponowanych warunkach z przyczyn obiektywnych, tj. z uwagi na brak zdolności kredytowej lub udzieleniu go na warunkach innych niż przedstawione w tych pisemnych propozycjach (w zakresie wysokości oprocentowania i/lub wysokości prowizji). Santander Consumer Bank przyjął stanowisko UOKiK w powyższych kwestiach i zaprzestał tej praktyki począwszy od 30.09.2018 r.
  2. Prezentacja całkowitej kwoty kredytu i całkowitego kosztu kredytu w umowach kredytu konsumenckiego poprzez ujmowanie sfinansowanej kredytem dobrowolnej składki z tytułu umowy ubezpieczenia w całkowitej kwocie kredytu a nie w całkowitym koszcie kredytu. Skorzystanie z dodatkowego ubezpieczenie, o którym mowa, było całkowicie dobrowolne, a udzielenie kredytu nie zależało od decyzji klienta związanej z zawarciem umowy ubezpieczenia. Na każdym etapie procesu klient był o tym jasno informowany a Bank dodatkowo prowadził szereg działań weryfikujących jakość tego procesu.

W ocenie Santander Consumer Banku opisane praktyki nie naruszały zbiorowych interesów konsumentów oraz były w pełni zgodne z prawem. W całym toku postępowania, które toczyło się od 2016 roku, Santander Consumer Bank na każdym jego etapie aktywnie współpracował z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, proponując rozwiązania, które wychodziły naprzeciw oczekiwaniom UOKiK tak, aby osiągnąć porozumienie satysfakcjonujące Prezesa UOKiK. Dlatego Bank jest zaskoczony zarówno samą decyzją, jak i nałożonymi przez Prezesa Urzędu sankcjami.

Aktualnie Santander Consumer Bank jest w trakcie szczegółowej analizy treści i uzasadnienia decyzji Prezesa Urzędu  i na jej podstawie będzie podejmował dalsze działania biorąc pod uwagę odwołanie się od decyzji, jako jeden z możliwych scenariuszy.

Najnowsze na blogu

Jak umiejętnie zarządzać swoim budżetem
25 maja 2022 Bank Możliwości
  W zeszłym miesiącu GUS ogłosił, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2022 wzrosły o 10,9 proc. rdr i o 3,2 proc. w porównaniu do lutego br. Inflacja ciągle postępuje, w związku z tym...
Czytaj więcej
Remont domu lub mieszkania największym wiosennym wyzwaniem dla naszych portfeli
23 maja 2022 Blisko Ciebie
Wiosna to czas, który kojarzy się nam z remontami, odświeżaniem ogródków i tarasów, wakacjami i dużymi, rodzinnymi uroczystościami np. komunią czy weselem. Wszystko to wiąże się jednak z dużym...
Czytaj więcej
Jak zamieszkać w ekodomu
20 maja 2022 Bank Możliwości
  Problemy związane z ochroną klimatu i jakością powietrza mają zasięg globalny. Jednak to każdy z nas, we własnym domu, może się przyczynić do poprawy sytuacji, a to z kolei do ich rozwiązania....
Czytaj więcej

YouTube