Infolinia: 195 00**

Polacy kochają okazje

Jak pokazują dane z najnowszego raportu „Polaków portfel własny – kochamy okazje” Santander Consumer Banku, wydawcy TurboKARTY, Polacy mają bardzo zdroworozsądkowe podejście do promocji i zakupowych okazji. 

Polski konsument zdążył przyzwyczaić się do promocji i wyprzedaży. Jeśli mielibyśmy oceniać racjonalność kupujących na bazie naszego badania, najwyraźniej nie ulegamy łatwo okazjom. To dobra wiadomość dla budżetów domowych w przededniu sezonu świątecznych zakupów i następujących po nich wyprzedaży – mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.  

Sygnałem do startu konsumpcyjnego szaleństwa będzie przypadający 23 listopada tzw. Black Friday czyli „Czarny Piątek”. To największe w USA święto wyprzedaży, następujące zawsze w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. Od kilku lat wyjątkowymi okazjami kuszą tego dnia klientów również sklepy w Polsce. 

Grosz do grosza
Jeśli już robić promocję - to jaką? Spośród wachlarza różnego rodzaju technik, którymi kuszą klientów sprzedawcy, zdecydowanie najlepiej oceniany jest „drugi lub kolejny produkt za grosz”. Ta metoda uzyskała 44 proc. wskazań. Niewiele mniej, bo  41 proc. klientów preferuje rabaty dostępne na wybrane towary. 

Na co czwartego konsumenta zadziała mobilizująco możliwość skorzystania z darmowej dostawy w sklepie online (25 proc.). Niemal tak samo popularnym rodzajem promocji jest rabat na kolejne zakupy (20 proc. wskazań). Tylko 16 proc. będzie skłonne do zakupów dzięki zniżkom, jakie uzyskuje w ramach programu lojalnościowego. Z kolei 14 proc. doceni obniżkę ceny za korzystanie z określonej formy płatności np. z karty kredytowej. 

Z promocji korzystamy, bo się to opłaca. Ponad połowa badanych potwierdziła, że zniżki cenowe to realny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Największa grupa deklaruje, że w ten sposób jest w stanie zaoszczędzić 100 zł miesięcznie. 

Rozrzutne Polki i rozważni Polacy?
Wśród łowców okazji największe grono stanowią kobiety - 32 proc. w porównaniu do 16 proc. mężczyzn. To one znacznie częściej niż mężczyźni deklarują skorzystanie z obniżek cenowych, np. podczas Black Friday. Zdecydowanie więcej kobiet (19 proc.), niż mężczyzn (6 proc.) docenia korzyści płynące z przynależności do programów lojalnościowych. Panie są też oszczędniejsze. Co czwarta Polka nie lubi wydawać za dużo i zawsze wybiera produkty po obniżce (wśród mężczyzn co dziesiąty). Z kolei panowie chętniej korzystają z listy zakupów, aby do koszyka trafiło tylko to, co jest im potrzebne (10 proc., wśród kobiet 5 proc.). Panie częściej też korzystają z aplikacji mobilnych sklepów, aby zbierać punkty.

Więcej informacji, a także sam raport, Polaków portfel własny "Kochamy okazje" znajdziesz na blogu Santander Consumer Banku.

Strona korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce - więcej informacji