Komunikat w sprawie planowanego zaprzestania publikowania wskaźników LIBOR

22 marca 2021

Komunikat w sprawie decyzji Financial Conduct Authority
o zaprzestaniu opracowywania i publikacji wskaźników referencyjnych

Prezentowana informacja jest ważna w szczególności dla klientów, którzy korzystają z produktów opartych o wskaźnik referencyjny LIBOR.

Santander Consumer Bank S.A. (dalej: „Bank”) informuje, że dnia 5.03.2021 r. brytyjski organ nadzoru finansowego - Financial Conduct Authority (dalej: „FCA”) - ogłosił, że całkowitemu zaprzestaniu ulegnie opracowywanie następujących wskaźników referencyjnych:

nazwa

termin

data zaprzestania

LIBOR CHF

O/N, 1W, 1M, 2M, 3M, 6M, 12M

31.12.2021 r.

LIBOR EUR

O/N, 1W, 1M, 2M, 3M, 6M, 12M

31.12.2021 r.

LIBOR GBP

O/N, 1W, 2M, 12M

31.12.2021 r.

LIBOR JPY

S/N, 1W, 2M, 12M

31.12.2021 r.

LIBOR USD

1W, 2M

31.12.2021 r.

LIBOR USD

O/N, 12M

30.06.2023 r.

 

Czym skutkuje decyzja FCA?

Po upływie powyżej wskazanych dat, wskaźnik referencyjny LIBOR (dla konkretnych walut) nie będzie publikowany, zatem nie będzie mógł być dłużej wykorzystywany m.in. jako wskaźnik referencyjny do określenia wysokości oprocentowania i kwoty przypadającej do zapłaty z tytułu instrumentu finansowego, jednostki funduszy inwestycyjnych lub umowy, na przykład kredytu na zakup nieruchomości.

Jakie działania podejmuje bank w związku z decyzją FCA?

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia BMR w Banku przygotowano plan awaryjny na wypadek zaprzestania publikacji lub istotnej zmiany wskaźnika referencyjnego (dalej „Plan”). Generalnym zadaniem Planu jest ustalenie trybu postępowania w celu zapewnienia ciągłości wykonywania umów, w których wykorzystano dany wskaźnik.

Zgodnie z Rozporządzeniem BMR, Komisja Europejska może wyznaczyć zamiennik (inny wskaźnik referencyjny) dla znikającego wskaźnika referencyjnego. Uprawnienie dla Komisji Europejskiej przyznano, aby systemowo rozwiązać kwestię kontynuacji umów po zaprzestaniu opracowywania danego wskaźnika referencyjnego. W przypadku wyznaczenia przez Komisję Europejską takiego zamiennika, wskaźnik ten będzie miał zastosowanie z mocy prawa do wszystkich umów i instrumentów finansowych, w których nie zostały zawarte lub nie mogą być zastosowane postanowienia z Planu.

Dodatkowo, informujemy, że Ministerstwo Finansów, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego oraz Związek Banków Polskich zwróciły się z wnioskiem do Komisji Europejskiej o wyznaczenie zamiennika dla LIBOR CHF.

Sektor bankowy na bieżąco monitoruje sytuację. Banki pracują nad sposobami kontynuacji umów z klientami, gdy określone stawki LIBOR nie będą już dostępne.

Będziemy Państwa informowali o uruchomieniu i sposobie zastosowania Planu w odniesieniu do umów, których dotyczy zaprzestanie publikacji wskaźników, jak również o ewentualnym akcie wykonawczym wydanym przez Komisję Europejską w tej sprawie i jego wpływie na umowy zawarte przez Bank.


Pełna treść komunikatu FCA dostępna jest w języku angielskim pod adresem: https://www.fca.org.uk/publication/documents/future-cessation-loss-representativeness-libor-benchmarks.pdf

Komunikat Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w tej sprawie dostępny jest pod adresem:
https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/FCA_oglasza_zaprzestanie_publikacji_wskaznikow_referencyjnych_z_rodziny_LIBOR_72820.pdf

 

Najnowsze na blogu

Zastrzyk gotówki na nowy rok
13 stycznia 2022 Bank Możliwości
  Minione święta, Sylwester i długi weekend miały jedną wspólną cechę – były droższe niż dotychczas. Większe niż zwykle wydatki widzimy doskonale po aktualnym stanie portfela i konta bankowego....
Czytaj więcej
W zakupach online najbardziej cenimy sobie oszczędność czasu i wygodę
05 stycznia 2022 Blisko Ciebie
  Nadszedł sezon noworocznych wyprzedaży, co oznacza, że wielu z nas rozpocznie poszukiwanie poświątecznych promocji w sklepach stacjonarnych, ale również w kanale online, który zyskał na...
Czytaj więcej
Ponad połowa Polaków nigdy nie zrobiła zakupów online w zagranicznym sklepie
16 grudnia 2021 Blisko Ciebie
  Nasze najnowsze badanie poświęcone e-commerce „Polacy na e-zakupach 2021” wykazało ciekawą tendencję. Mimo, że przez internet kupujemy coraz częściej (zakupy w kanale online robi już niemal 80...
Czytaj więcej

YouTube