E-doręczenia

05 listopada 2021

Komunikat do klientów banków w sprawie elektronicznych doręczeń

W dniu 5 października 2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Ustawa wprowadza m.in. publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego1, która umożliwia odbieranie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania
z papierowej wersji dokumentów w tym:

  • przesyłanie danych drogą elektroniczną,
  • uzyskiwanie dowodów wysłania i doręczenia danych,
  • ochronę przesyłanych danych przed utratą, kradzieżą lub zmianą.

Ustawa ta nakłada na banki obowiązek posiadania:

  1. adresu do doręczeń elektronicznych2, oraz
  2. skrzynki do doręczeń3, oraz
  3. umożliwienia klientom kontaktu z bankiem za pośrednictwem tego kanału w przypadkach określonych w niniejszej ustawie.

Banki mają czas na zrealizowanie tego obowiązku przed dniem 1 października 2022 r. Banki o swoim adresie do doręczeń elektronicznych powiadomią klientów nie później niż do 30 września 2022 r.

Za pośrednictwem doręczeń elektronicznych kontaktować się z bankiem będą mogli tylko ci klienci, którzy będą posiadali swój adres do doręczeń elektronicznych oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych.

Korzystanie przez klientów z doręczeń elektronicznych nie jest obowiązkowe. Oznacza to,
że  doręczenia elektroniczne będą stanowić dodatkowy, a nie jedyny kanał kontaktu z bankiem - wciąż możliwe będzie kontaktowanie się z bankiem za pomocą tradycyjnej, papierowej korespondencji,
a także poprzez bankowość elektroniczną i w ramach osobistych wizyt w oddziałach.

Więcej informacji można uzyskać na rządowej stronie internetowejwww.gov.pl/web/e-doreczenia

1 publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego usługa, która umożliwia przesyłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewnia dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroni przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany, świadczoną przez operatora wyznaczonego, którego rolą jest zapewnienie bezpiecznej  i  skutecznej wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami korzystającymi z usługi.

2 adres do doręczeń elektronicznych oznacza adres elektroniczny podmiotu korzystającego
z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.

3 skrzynka doręczeń oznacza narzędzie umożliwiające wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

Najnowsze na blogu

Jak korzystnie kupić piękne auto
03 grudnia 2021 Bank Możliwości
  Wymiana samochodu to skomplikowane i czasochłonne zadanie. Nie dość, że trzeba porównać dziesiątki modeli, to jeszcze przydałoby się znaleźć upatrzone auto w dobrej cenie. Oto gotowa...
Czytaj więcej
Jak smartfony zmieniły nasze nawyki podczas zakupów online?
01 grudnia 2021 Blisko Ciebie
  Technologia mobilna zmieniła sposób naszego funkcjonowania we współczesnym świecie. Smartfony, będące zawsze w zasięgu ręki, dyktują nasze codzienne nawyki. Według badania Santander...
Czytaj więcej
Jak Polacy kupują w e-commerce? Sprawdzamy w najnowszym raporcie
25 listopada 2021 Blisko Ciebie
  Właśnie ukazał się nasz kolejny raport z serii “Polaków Portfel Własny”: Polacy na e-zakupach 2021. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się nawykom Polaków w kanale online, który zyskał na...
Czytaj więcej

YouTube