Zadzwoń po kredyt 71 358 22 15 | Obsługa umowy 71 731 95 00
Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Pierwsze ciepłe dni to czas wielu finansowych wyzwań. Nasz najnowszy raport zdradza, jak Polacy planują wiosenne wydatki
W tegorocznej edycji raportu „Polaków Portfel Własny: Wiosenne Wyzwania” postanowiliśmy poruszyć wiele różnorodnych kwestii związanych z finansami i wydatkami o tej porze roku. Sprawdziliśmy, jak zmieniła się sytuacja w portfelach respondentów na przestrzeni roku, jakie mają priorytety i jak je finansują. Odpowiedzi był zróżnicowane i pozwoliły na wyciągnięcie wielu interesujących wniosków, również w odniesieniu do miejsca zamieszkania, zarobków, wieku czy płci badanych. Raport składa się z siedmiu rozdziałów, które dogłębnie opisują konkretne sfery życia Polaków wiosną w odniesieniu do ich sytuacji finansowej.
W pierwszym z nich skupiliśmy się na porównaniu sytuacji finansowej Polaków względem zeszłorocznej wiosny. Jak się okazuje, aż 39 proc. badanych odczuwa, że sytuacja finansowa w ich gospodarstwie domowym jest gorsza niż w ubiegłym roku, a przy tym aż 44 proc. zauważa ogólne zwiększenie wydatków o tej porze roku.
W drugim rozdziale zbadaliśmy konkretne kategorie, na które Polacy najczęściej decydują się przeznaczyć swoje wiosenne finanse. Dla 33 proc. z nich jest remont mieszkania. Taki sam odsetek wskazał również odłożenie pieniędzy na wakacje. Sprawdziliśmy także, jak Polacy finansują swoje priorytety oraz na które z nich byliby gotowi przeznaczyć pieniądze pozyskane z kredytu.
Trzeci rozdział skupia się na jednym z najważniejszych i najczęściej wskazywanych przez respondentów wyzwaniach – wiosennych remontach. Z raportu wynika, że aż 39 proc. ankietowanych planuje w tym roku takie prace. Pierwsze ciepłe dni sprawiają bowiem, że wiele Polek i Polaków decyduje się na zmiany nie tylko w życiu, ale i w domach i mieszkaniach. Sprawdziliśmy, jak badani finansują remonty i jakie podejście wybierają. Odpowiedzi wskazały, że niemal połowa (49 proc.) chce remontować stopniowo, w miarę finansowych możliwości.
Czwarty rozdział także skupia się na zmianach związanych z domem, mieszkaniem czy działką, ale koncentruje się na nieco bardziej daleko idących inwestycjach, jak panele fotowoltaiczne, wymiana pieca, okien czy instalacja klimatyzacji. Polacy zdradzili nam, czy planują tego typu przedsięwzięcia i jak za nie płacą. Największy odsetek (12 proc.) chce wymienić okna na bardziej energooszczędne, co może pomóc w zmniejszeniu przyszłych rachunków. W większości (52 proc.) domowe inwestycje chcemy finansować z oszczędności.
W wiosennym raporcie nie mogło zabraknąć tematu Wielkanocy, dlatego w piątym rozdziale skupiliśmy się na przygotowaniach do świąt. Sprawdziliśmy, ile Polacy planowali przeznaczyć na Wielkanoc i na jakie pozycje w świątecznym budżecie wydali najwięcej. Okazało się, że przeszło co piątych nas (22 proc.) planował wydać na święta wielkanocne od 401 do 750 zł, a 77 proc. większość budżetu planowała przeznaczyć na produkty spożywcze.
Wiosna rozpoczyna także sezon na inne uroczystości rodzinne, jak wesela, chrzciny czy komunie, dlatego w szóstej części postanowiliśmy zweryfikować, ile Polacy są gotowi przeznaczyć na kopertę czy prezent. Wyniki wskazują rozbieżności w zależności od rodzaju uroczystości. Sprawdziliśmy także, czy z powodu trudniejszej sytuacji finansowej jesteśmy skłonni odmawiać udziału w takich wydarzenia. Co ciekawe, aż 39 proc. byłoby gotowych na ten krok w przypadku wesela, 32 proc. w przypadku komunii i 29 proc. w przypadku chrzcin.
Piękne słońce skłania wiele z nas do rozmyślania o wydatkach na wakacje. Właśnie dlatego w siódmym i zarazem ostatnim rozdziale raportu zdradzamy, jakie upodobania urlopowe mają respondenci – czy wybierają krótkie city breaki czy może dłuższe wypady? Ile są gotowi wydać na urlop, jak go organizują i ile wyjazdów chcą zrealizować? Okazuje się, że przeszło co trzeci Polak (26 proc.) planuje jeden długi wakacyjny urlop, ale ponad połowa (55 proc.) chce wybrać się na chociaż jeden weekendowy wyjazd. Czytelnikom przybliżymy także, jakie metody płatności najchętniej preferujemy podczas wyjazdów.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią raportu „Polaków portfel własny: Wiosenne Wyzwania”, w którym przedstawiamy szczegółowe dane – kliknij link do raportu.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-10 kwietnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.