W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

71 proc. z nas codziennie korzysta z internetu, zapominamy jednak o zachowaniu bezpieczeństwa na e-zakupach

Według zebranych przez nas danych niemal 90 proc. Polaków korzysta z internetu, a 71 proc. z nas robi to codziennie. Nie do końca przekłada się to jednak na dbałość o bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci. Tylko połowa ankietowanych w naszym badaniu weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności, a niewiele więcej zachowuje dowody zakupu i korespondencję ze sprzedawcą. Co siódmy przyznaje, że w ogóle nie zaprząta sobie tym głowy.


Już 87 proc. Polaków korzysta z internetu, a większość z nich (71 proc.) robi to codziennie. Na tym polu dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie, ale wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe. Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich. Bycie stale dostępnym w internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym), mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi) i zarabiających 7000 zł netto lub więcej na rękę (90 proc. vs 47 proc. wskazań osób z pensją do 2000 zł). Różnice te mają najprawdopodobniej związek ze stylem życia. Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej muszą korzystać z internetu na co dzień w związku z obowiązkami wykonywanymi w ich pracy zawodowej. Podobnie ludzie żyjący w dużych ośrodkach mogą odczuwać większą potrzebę bycia na bieżąco niż mieszkańcy wsi lub mniejszych miast.


Jak dowodzi nasze badanie przeprowadzone na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: Bezpieczni na e-zakupach 2022”, Polacy zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach, często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.). Jednocześnie tylko połowa respondentów przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów. Ponadto tylko 45 proc. sprawdza dane do przelewu przed opłaceniem zamówienia, 31 proc. korzysta z zaufanego połączenia, a 10 proc. z ubezpieczenia zakupów w sieci.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.