W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Większość Polaków nie zna podstawowych pojęć dotyczących cyberbezpieczeństwa


W styczniu br. przeprowadziliśmy badanie na rzecz kolejnego raportu z serii „Polaków Portfel Własny”, które wykazało, że większość Polaków ma duży problem z pojęciami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa. Ponad 60 proc. ankietowanych nie potrafiło powiedzieć, czym jest chargeback, phising czy skimming.


Podczas pandemii koronawirusa coraz więcej osób przekonało się do załatwiania spraw w sieci, niezależnie od wieku, co wykazało m.in. jedno z naszych starszych badań. Tym bardziej martwi, że wiedza na temat bezpieczeństwa w internecie jest u nas na niskim poziomie. Jak wynika z najnowszego badania naszego banku, ponad połowa Polaków nie potrafi podać definicji chargebacku (64 proc. badanych), phisingu (61 proc.) i skimmingu (65 proc.). Największe problemy z tymi pojęciami występują wśród osób z wykształceniem podstawowym i po 50-tym roku życia w górę, jednak z podaniem właściwej odpowiedzi kłopoty mieli również ankietowani spoza tych grup.


Jak wykazało badanie, jesteśmy świadomi tej niewiedzy. Tylko co czwarty ankietowany stwierdził, że jego zasób wiadomości na temat niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z internetu jest na zdecydowanie dobrym poziomie (24 proc.), w tym najwięcej 18-29 latków (42 proc.). Co trzeci ocenił go na 3 (33 proc.), a co dziesiąty na 2 (ok. 11 proc.) w skali od 1 do 5, gdzie ocena 5 oznaczała najwyższy poziom wiedzy, a 1 najmniejszy.


Nadzieję na poprawę sytuacji daje fakt, że większość Polaków (80 proc.) przyznała, że przynajmniej raz w życiu próbowała na własną rękę dowiedzieć się więcej na temat cyberbezpieczeństwa. Może to zwiastować, że z czasem nasza wiedza ulegnie poprawie, zwłaszcza jeżeli będziemy korzystać z godnych zaufania źródeł np. strony internetowej banku lub urzędu. Według naszego badania, co najmniej raz z tego sposobu zdobywania wiedzy korzystało 56 proc. Polaków. Popularnymi źródłami były również artykuły online (63 proc.), znajomi (33 proc.) i media społecznościowe (40 proc.).


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.