W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Czy Polacy zachowują bezpieczeństwo podczas e-zakupów?


Właśnie opublikowaliśmy kolejny raport z serii „Polaków Portfel Własny”: „Bezpieczni na e-zakupach 2022”. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, czy Polacy zdają sobie sprawę z czyhających w sieci cyberzagrożeń i czy zachowują bezpieczeństwo podczas zakupów w kanale online. Zachęcamy do zapoznania się z wynikami naszego badania.


Pierwsza część raportu bada stan wiedzy Polaków na temat cyberbezpieczeństwa. Wynika z niego, że chociaż większość z nas (71 proc.) korzysta z internetu codziennie za pomocą różnych urządzeń, to niestety mamy braki w wiedzy na temat niebezpieczeństw występujących w sieci. Ponad 60 proc. z nas nie potrafi wskazać definicji chargebacku, phisingu czy skimmingu. Jednocześnie aż 20 proc. Polaków nigdy nie szukało informacji na temat zagrożeń w wirtualnym świecie. Dowodzi to tego, że przydałyby się nam działania edukacyjne, które odwróciłyby ten trend i zmotywowałyby Polaków do dokształcania się w tym zakresie.


W drugim rozdziale opisaliśmy w jaki sposób Polacy korzystają ze sklepów internetowych. Jak się okazuje, najważniejsze są dla nas opinie innych kupujących. Aż 65 proc. z nas czyta recenzje innych klientów na stronie sklepu, w którym chce zrobić zakupy. Przed złożeniem zamówienia większość porównuje też ceny towarów (58 proc.). Dodatkowo niemal co trzeci zwraca również uwagę na warunki zwrotu i reklamacji towarów. Rozdział odpowiada też na pytanie, co może przyczynić się do zmniejszonego zaufania klientów i jakie płatności konsumenci uważają za najbezpieczniejsze.


W ostatniej części raportu skupiliśmy się na sprawdzeniu, w jaki sposób Polacy chronią swoje dane w sieci oraz ilu z nas spotkało się z przypadkami oszustwa. Według wyników badania w ciągu ostatniego roku co jedenasty z nas spotkał się z fałszywym e-sklepem (9 proc.). Co więcej, w ciągu całego życia co trzeci z nas osobiście lub przez bliską osobę miał styczność z oszustwem internetowym. Największa ilość dotyczyła nieotrzymania towaru po zapłacie (26 proc.). Jak wykazało badanie, Polacy najczęściej chronią swoje dane w sieci, zwracając uwagę na to w jaki sposób posługują się swoją pocztą elektroniczną (78 proc.), ponadto 63 proc. korzysta z programu antywirusowego, a 58 proc. uważa na to, co udostępnia w sieci.


Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu i jego wynikami: raport


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.