W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Dobroczynność Polaków – najczęściej pomagamy przekazując 1 %


Ponad połowa (54 proc.) Polaków najczęściej pomaga innym, wpłacając 1 % ze swoich podatków na cele charytatywne - wynika z badania Santander Consumer Banku – banku od kredytów, zrealizowanego na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”. W związku z epidemią koronawirusa w tym roku z fiskusem możemy rozliczać się dłużej, bo aż do końca maja. Mamy zatem nieco więcej czasu na podjęcie decyzji, na jaki cel tę kwotę chcemy przekazać


Według badania Santander Consumer Banku – banku od kredytów, zrealizowanego na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”, najczęstszą formą pomocy w naszym kraju jest przekazanie 1 % podatku na wybrany cel dobroczynny. Taką odpowiedź wskazała ponad połowa ankietowanych (54 proc.). Najchętniej pomagamy w ten sposób osobom niepełnosprawnym (23,7 proc.) oraz fundacjom walczącym z chorobami np. z rakiem (19 proc.). Nieco mniej, bo ponad 13 proc. badanych wspiera swoim 1 % podatku domy dziecka i ośrodki preadopcyjne, a 8,8 proc. przekazuje go na fundacje i schroniska dla zwierząt.


Jak podaje Ministerstwo Finansów, w ubiegłym roku do akcji "Przekaż 1 %" dołączyło 14,5 mln podatników, dzięki czemu na konta organizacji pożytku publicznego wpłynęły 874 mln zł. Z badania banku wynika, że 1 % podatku na wybrany cel chętniej przekazują mężczyźni niż kobiety (62 proc. w porównaniu do 47 proc.). Częściej pomagają w ten sposób mieszkańcy dużych miast takich jak np. Gdańsk, Szczecin czy Bydgoszcz oraz metropolii - Warszawy, Krakowa lub Łodzi itd. Co piąty badany z mniejszych miast (do 50 tys. mieszkańców) i wsi nie zamierza wesprzeć w tym roku w zeznaniu podatkowym żadnej organizacji pożytku publicznego.


- Nasze badanie pokazało, że Polacy lubią pomagać i robią to przede wszystkim za pośrednictwem  rozliczenia podatkowego, wciąż jednak aż 17 proc.  z nas nie korzysta z tej możliwości. Tymczasem  taka forma wsparcia potrzebujących nic nas nie kosztuje i jest naprawdę prosta, tym bardziej że w tym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, mamy więcej czasu na rozliczenie się z fiskusem, a podczas bieżącej sytuacji z pewnością chętniej będziemy wspierać cele związane z ochroną zdrowia, czy angażować się w różnego rodzaju akcje wolontariackie w tym obszarze – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku.


Starsi wrzucają do puszki, młodsi pomagają online


W badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank – bank od kredytów, Polacy poza przekazywaniem 1% deklarowali również inne formy pomocy potrzebującym. Niemal 37 proc. z nas bierze udział w dużych akcjach charytatywnych, takich jak WOŚP czy Szlachetna Paczka, a prawie 35 proc. wrzuca pieniądze do puszek wolontariuszy w sklepach i na ulicach. Coraz bardziej popularne stają się także nowoczesne formy wsparcia takie jak zbiórki na portalach charytatywnych, w serwisach społecznościowych czy używanie aplikacji łączących aktywność sportową i  dobroczynną. Korzysta z nich już niemal 18 proc. Polaków, w tym aż 44 proc. 30-latków. Najstarsi, czyli osoby powyżej 70. roku życia są przyzwyczajeni do tradycyjnych zbiórek do puszek. Taką odpowiedź wskazało 57 proc. badanych w tej grupie wiekowej.


To, czy wspieramy finansowo innych, wiąże się w dużej mierze z poziomem naszych dochodów. 35 proc. zarabiajacych do 1999 zł miesiecznie deklaruje, że nie pomaga wcale. Wśród ankietowanych o dochodach powyżej 5 tys. zł odsetek ten spada do zaledwie 2 proc. Ponadto, jak pokazuje badanie, kobiety chętniej osobiście angażują się wdziałania społeczne – tylko 7 proc. zadeklarowało, że nie angażuje się w działalność charytatywną. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi niemal dwukrotnie więcej (13 proc.).