Wieczorem w najbliższy czwartek, w godzinach 22:00 - 22:30 przeprowadzimy prace serwisowe. W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15

71 358 22 15

88 proc. Polaków korzystających z internetu robi zakupy w sieci


Jak wskazuje nasze najnowsze badanie „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, 59 proc. z grupy Polaków, którzy robią zakupy w sieci, najczęściej zamawia w ten sposób odzież i obuwie. Ponadto połowa ankietowanych kupujących online deklaruje, że mając możliwość wyboru, właśnie te produkty woli zamawiać online. Z kolei 91 proc. respondentów z tej grupy preferuje kupować żywność w sklepie stacjonarnym. Jak wygląda sytuacja w przypadku innych produktów? Co w sieci wolą kupować mężczyźni a co kobiety? Tego dowiecie się w poniższym artykule.

Kochamy zakupy w sieci. Zainteresowanie kanałem e-commerce rośnie od kilku lat, a przedsiębiorcy widzą ogromny potencjał w prowadzeniu sklepu online. Z tego względu obecnie przez internet możemy kupić niemalże każdy produkt. To szybkie i wygodne rozwiązanie, które wybiera 88 proc. Polaków korzystających z internetu – wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. Cenimy między innymi możliwość bezproblemowego zwrotu towaru i z tego powodu, chętnie kupujemy ubrania i buty bez ich mierzenia. Ma to odzwierciedlenie w danych – aż 59 proc. respondentów kupujących online stwierdziło, że to właśnie te artykuły najczęściej kupują w sieci. Dodatkowo, ponad dwie trzecie Polaków z tej grupy (35 proc.) przeważnie zamawia przez internet kosmetyki, a co trzeci (29 proc.) elektronikę. Mniejszą popularnością cieszy się zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Z kolei najrzadziej wybieramy w sieci biżuterię, deklaruje tak jedynie 6 proc. ankietowanych kupujących online.

Dla każdego coś miłego


Mamy różne potrzeby, nic więc dziwnego, że rodzaj najchętniej kupowanych przez internet artykułów w dużej mierze różni się w zależności od płci. Najbardziej popularne wśród ankietowanych Polek kupujących online kategorie to moda oraz produkty beauty. Blisko trzy czwarte (73 proc.) z nich woli zamawiać online ubrania lub buty, a 53 proc. kosmetyki. Dla kontrastu w tych kategoriach odsetek ankietowanych mężczyzn kupujących online wynosi odpowiednio 44 i 14 proc.


Mężczyźni kupujący online częściej od kobiet decydują się na zakup elektroniki w sieci.  Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do sprzętów RTV i AGD. Już jedna trzecia mężczyzn kupujących  w sieci zamawia je online w porównaniu do 12 proc. kobiet. Panowie także częściej kupują w internecie sprzęt sportowy. Tę odpowiedź wybrało 23 proc. ankietowanych mężczyzn, którzy robią zakupy online w porównaniu z 6 proc. kobiet kupujących w sieci.


Co lepiej kupić stacjonarnie, a co w sieci?


Zakupy online niewątpliwie mają wiele zalet, lecz mimo wszystko niektóre artykuły wolimy wybrać podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. W badaniu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” dziewięciu na dziesięciu respondentów z grupy kupujących online odpowiedziało, że zakupy spożywcze preferuje kupować offline. Pewne rzeczy jednak wolimy zamówić przez internet. Tak jest z ubraniami – w tym wypadku konsumenci postawieni przed możliwością wyboru i tak chętniej kupią je online niż stacjonarnie.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.