W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Pandemia przekonała nas do zakupów online. Robi je już prawie 70 proc. Polaków.


Ponad rok obostrzeń i utrudnionego dostępu do usług, w tym czasowe zamknięcia galerii handlowych, doprowadził do znaczącego wzrostu kanału online. Według naszego najnowszego badania przeprowadzonego na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: nowa normalność” już niemal 70 proc. Polaków z różnych grup wiekowych robi zakupy w sieci. Do najpopularniejszych kategorii produktów zamawianych w ostatnich miesiącach przez internet należą ubrania, posiłki z restauracji, elektronika i, co ciekawe, książki.


Badanie wykazało, że najbardziej aktywną grupą, jeśli chodzi o zakupy internetowe są najmłodsi Polacy w wieku 18-29 lat (96,8 proc.). Jednak produktów i usług online szuka obecnie także co trzeci senior powyżej 60-tego i 70-tego roku życia (kolejno 31,1 proc. i 34,5 proc.), większość z nich zapewne z pomocą dzieci lub wnuków. Zakupy w sieci chętnie robią mieszkańcy średnich i dużych miast (ponad 70 proc. osób w obu przypadkach) oraz rodzice i osoby z wykształceniem wyższym (kolejno 86 proc. i 88,3 proc.). Korzysta z nich również wielu mieszkańców wsi (64 proc.). Tutaj jednak na przeszkodzie tej formie sprzedaży może stać np. mniejsza dostępność lokali, z których można zamówić jedzenie z dostawą do domu czy popularnych paczkomatów.


Co trzeci z nas zamawia w sieci książki


W naszym badaniu zapytaliśmy Polaków też o to, jakich produktów szukali w internecie w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Co może niektórych zdziwić, okazuje się, że najczęściej kupowaliśmy w ten sposób książki (35,7 proc.). Jest to najpewniej związane z tym, że przy braku innych rozrywek, czytelnictwo w czasie pandemii wzrosło, zwłaszcza wśród młodych osób, o czym informowała już Biblioteka Narodowa na początku wiosny. Ponad połowa ankietowanych w wieku 18-29 lat w ostatnich miesiącach kupiła online przynajmniej jedną książkę (57,2 proc.). Na liście produktów, których najczęściej szukaliśmy w internecie wysoką lokatę zajęły też ubrania (35,6 proc. wskazań) oraz posiłki z restauracji z dostawą do domu (29,5 proc.). Jak wskazuje badanie, zamawianie gotowego jedzenia jest domeną najmłodszych ankietowanych przed 30-stym rokiem życia (63,4 proc.). Co interesujące, jedzenie w ten sposób zamawiamy niezależnie od zarobków. Robi to już co czwarta osoba z dochodem, który zaczyna się od 2 tys. zł i nie przekracza 3 tys. zł na rękę. Zwykłe zakupy spożywcze nadal jednak wolimy robić stacjonarnie. Mniej niż 2 proc. badanych przyznało, że w ostatnim czasie kupowało je przez internet. Za to tradycyjnie duży odsetek zamawiał w sieci sprzęt elektroniczny (23,1 proc.). Przeważały tu osoby posiadające dzieci, co mogło być związane z chęcią zapewnienia im swobodnego dostępu do nauki i rozrywki w czasach, które mimo zdjęcia większości obostrzeń, nadal pozostają niepewne.