W nocy z wtorku na środę (16/17 września 2025 r.) w godzinach 22:00 - 6:00 przeprowadzimy prace serwisowe.
W tym czasie nie będziesz mieć dostępu do aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Prace nie będą mieć wpływu na płatności kartami kredytowymi naszego banku. Sprawdź szczegóły

Zadzwoń po kredyt  71 358 22 15      |      

Chcesz kredyt? 71 358 22 15

Co trzeci z nas zetknął się z cyberprzestępstwem


Według danych zebranych w naszym badaniu na potrzeby najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” już co trzeci z nas padł ofiarą oszustwa internetowego osobiście lub przez bliską mu osobę (31 proc.). Ci, którzy bezpośrednio lub pośrednio spotkali się z cyberatakami w swoim otoczeniu to przeważnie osoby w wieku 30-39 i 40-49 lat, absolwenci uczelni wyższych i najlepiej zarabiający z pensją powyżej 5 000 zł netto.


W związku z obecną sytuacją na Ukrainie kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas jeszcze bardziej istotna ze względu na większe prawdopodobieństwo ataków w sieci. Niestety, z badania naszego banku wynika, że mimo, że co trzeci z nas zetknął się bezpośrednio lub pośrednio z cyberprzestępstwem, do kwestii ochrony danych w wirtualnym świecie nadal podchodzimy dość niefrasobliwie. Nie wszyscy Polacy posiadają choćby program antywirusowy, który obecnie wydaje się absolutną podstawą (63 proc. ankietowanych deklaruje, że go używa), do tego jedynie połowa z nas posługuje się silnym hasłem ze znakami specjalnymi i nie łączy się z nieznanymi sieciami WiFi (kolejno 54 i 48 proc.). To zdecydowanie za mało w obliczu dzisiejszych cyberzagrożeń. Widać przez to, że duża część społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy z tego, że przez połączenie z obcą siecią nasze dane mogą wpaść w ręce oszustów np. gdy z jej pomocą logujemy się do poczty czy do sklepu internetowego. To z kolei może stać się źródłem poważnych problemów, w tym przejęcia naszej cyfrowej tożsamości.


Wydaje się, że Polakom najłatwiej przychodzi nieotwieranie e-maili z podejrzanymi linkami (tak broni się 78 proc. respondentów badania). Dobrą wiadomością jest również fakt, że coraz więcej z nas zaczyna uważać na to co udostępnia w sieci (58 proc.). Widać jednak, że bardziej aktywizujące działania sprawiają nam problem. Tylko co czwarty badany zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN zapewniającej połączenie przez bezpieczny, szyfrowany tunel.


Według zebranych przez nas danych, najwięcej Polaków bezpośrednio lub przez bliską osobę zetknęło się z przestępstwem nieotrzymania towaru po zapłacie (26 proc.). Co piąty spotkał się z fałszywym mailem lub kradzieżą danych z karty debetowej lub kredytowej (kolejno 21 i 20 proc.). Ponadto 15 proc. zetknęło się z przejęciem konta na profilu społecznościowym. Trochę mniejszego odsetka respondentów dotyczyło opanowanie przez nieznajomego ich poczty elektronicznej (9 proc.). Rzadziej stykaliśmy się też z kradzieżą wrażliwych danych osobowych takich jak numer PESEL (7 proc.).


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.