Finansowanie zakupów w sieci

Raport Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021 Raport z wynikami badania zrealizowanego przez Santander Consumer Bank

Czy Polacy robiąc zakupy wykorzystują produkty bankowe?

Trendy napędzające wzrost obejmują m.in. cyfryzację, wzrost oczekiwań klientów, coraz częstsze korzystanie z usług bankowych przez młodszych konsumentów oraz rosnącą liczbę graczy udzielających finansowanie.

TAK  NIE
18%  82% 

Usługi finansowania zakupów online na świecie znacznie się rozwinęły w ostatnim czasie, zwłaszcza od momentu pojawienia się pandemii. Trendy napędzające wzrost obejmują m.in. cyfryzację, wzrost oczekiwań klientów, coraz częstsze korzystanie z usług bankowych przez młodszych konsumentów oraz rosnącą liczbę graczy udzielających finansowanie. 

Kto robiąc zakupy w internecie najczęściej wykorzystuje produkty bankowe?

Kobiety w wieku 30-39 lat
15%


Kobiety w wieku 50-59 lat
23%


Kobiety w wieku 70lat i więcej
13%
Mężczyźni w wieku 18-29 lat
15%


Mężczyźni w wieku 40-49 lat
20%


Mężczyźni w wieku 60-69 lat
15%

Niemniej jednak procent konsumentów, jaki finansuje zakupy produktem bankowym w Polsce wciąż pozostaje niski. Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że przynajmniej raz produkt przez internet sfinansowany z pomocą banku (np. limitem na karcie lub ratami), kupiło zaledwie 18 proc. ankietowanych. W przeważającej części byli to mężczyźni (23 proc.), podczas gdy na kupno w ten sposób zdecydowała się zaledwie jedna na dziesięć kobiet (13 proc.). Największą świadomość zalet, jakie niosą ze sobą zakupy z wykorzystaniem np. pożyczki, mają osoby w wieku od 50 do 59 lat. W ten sposób kupuje 23 proc. z nich. Są one umiarkowanie popularne wśród mieszkańców dużych i średnich miast oraz raczej w niewielkim stopniu wykorzystywane przez osoby zamieszkujące tereny wiejskie i małe miasta. Co jest powodem konsumenckiej zachowawczości?

Kto robiąc zakupy w internecie korzysta z produktów bankowych?

Według raportu Warszawskiego Instytutu Bankowości, samoocena poziomu wiedzy finansowej Polaków jest raczej niska. Podczas badania 38 proc. ankietowanych zadeklarowało, że jej stan jest przeciętny, 35 proc. mały a 14 proc. bardzo mały. Jednocześnie 23 proc. Polaków wskazało niedobory wiedzy ekonomicznej w obszarze kredytów i pożyczek. Brak znajomości możliwości, jakie oferują konsumentom banki, jest więc jednym z głównych powodów, przez który większość z nich nigdy nie kupiło produktu w internecie, finansując go produktem bankowym. Santander Consumer Bank ze swoją  szeroką ofertą produktową, na którą  składają się m.in. kredyty gotówkowe i ratalne, postanowił sprawdzić, które sposoby finansowania i jakie kategorie produktów są najbardziej popularne podczas zakupów online.

Z jakich produktów bankowych najczęściej korzystają Polacy finansując zakupy w internecie?

Kredyt ratalny 
51%


Karta kredytowa
28%
Limit kredytowy w banku lub sklepie
12%


Leasing konsumencki
1%

Nie uwzględniono odpowiedzi „nie wiem/trudno powiedzieć”.

Jeśli e-konsumenci decydują się skorzystać z oferty banku, to dla połowy z nich najczęściej jest to kredyt ratalny. Decydują się na niego w przypadku większych, planowanych wydatków, takich jak zakup artykułów gospodarstwa domowego. Zaciągają go najczęściej na sprzęt RTV (21 proc.) oraz AGD (19 proc.). Robią to, ponieważ wielu konsumentom trudno jest pokryć jednorazowy wydatek w kwocie od kilku, do czasem nawet kilkunastu tysięcy złotych. Ponadto, produkty te często objęte są akcjami promocyjnymi, z których konsumenci chętnie korzystają. Oprócz tego Polacy często kupują na raty również elektronikę (15 proc.) oraz meble i wyposażenie wnętrz (9 proc.).

 

Istotną rolę w sposobie finansowania zakupów w sieci odgrywa karta kredytowa.

Polacy chętnie z niej korzystają, kiedy muszą zapłacić za nieprzewidziane wydatki. Używa jej 28 proc. ankietowanych, w tym 39 proc. kobiet i 22 proc. mężczyzn. Na dodatek jest ona najchętniej wykorzystywanym narzędziem płatniczym wśród starszych pokoleń. Posługuje się nią czterech na dziesięciu ankietowanych w wieku między 50 a 59 lat i tyle samo osób powyżej 70 lat. 
Seniorzy postrzegają ją jako mało skomplikowane narzędzie i łatwy środek pozyskania dodatkowego finansowania. Ponadto, czynnikiem determinującym jej posiadanie są niskie opłaty związane z użytkowaniem karty. Najrzadziej w e-commerce płacą nią z kolei młodsze pokolenia. Dane pokazują również, że karta kredytowa to produkt wybierany zazwyczaj przez osoby w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej, z wyższym wykształceniem, będące mieszkańcami dużych miast i metropolii. Za które produkty konsumenci płacą kartą najczęściej? W płatnościach kartą kredytową przez internet, podobnie jak w przypadku kredytu ratalnego, dominują wydatki związane ze sprzętem AGD (16 proc.), RTV (13 proc.) oraz elektroniką (13 proc.)

Trzecim najchętniej wykorzystywanym w internecie sposobem finansowania zakupów, według uczestników naszego badania, jest limit kredytowy w banku lub w sklepie. Takiej odpowiedzi udzieliło 12 proc. ankietowanych. Dzięki niemu konsumenci mogą mieć dostęp do dodatkowych środków bez konieczności każdorazowego składania wniosku o pożyczkę. Z takiego sposobu finansowania zakupów online częściej korzystają mężczyźni (19 proc.) niż kobiety (2 proc.). Jest on również najpopularniejszy wśród osób starszych, między 60 a 69 rokiem życia. Na finansowanie zakupów w sieci przy wykorzystaniu limitu kredytowego decyduje się co drugi ankietowany w tym wieku (47 proc.).

Niewielki odsetek ankietowanych, bo jedynie 1 proc., robi zakupy w sieci wykorzystując leasing konsumencki. Jest to forma finansowania kojarzona głównie z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz zakupem samochodu. Natomiast w rzeczywistości jest to usługa skierowana do osób fizycznych i stanowi ciekawą alternatywę dla kredytu lub pożyczki. 

Dodatkowo, finansowanie zakupów w sieci produktami bankowymi jest szczególnie korzystne w okresie cyklicznych świąt zakupowych i przedświątecznych wyprzedaży. Mamy wtedy okazję trafić na wyjątkowo korzystną ofertę. Z analizy wyników badania Santander Consumer Banku można wywnioskować, że skoro e-konsumenci najchętniej ze wszystkich produktów finansowania bankowego wykorzystują kredyty, to kiedy pojawi się produkt w specjalnej cenie, duża część z nich najprawdopodobniej kupi go na raty

Kupujących w sieci wyróżnia nie tylko co i gdzie kupują, ale także to, jaki jest ich ulubiony sposób płatności za zakupy w internecie. Najbardziej popularną metodą jest szybki przelew z banku (Pay by link) choć konsumenci bardzo chętnie sięgają też po BLIKA. Co ciekawe, szybkim przelewem płacą raczej osoby starsze oraz mieszkające w dużych metropoliach. Z kolei niezależnie od miejsca zamieszkania, wśród młodych Polaków, w wieku od 18 do 29 lat - zdecydowanie króluje BLIK. W tej grupie wiekowej, w e-commerce płaci nim co drugi ankietowany. Z płatności mobilnych BLIKIEM najczęściej korzystają osoby z wyższym wykształceniem (29 proc.), ale wśród ankietowanych z średnim lub podstawowym wykształceniem ten wynik jest niższy zaledwie o kilka punktów procentowych. Młode pokolenie docenia jego szybkość, wygodę oraz łatwość użytkowania. Tym sam można również stwierdzić, że młodzi Polacy chętnie korzystają z cyfrowych rozwiązań w obszarze internetowych płatności. 

Pomimo, że wszystkie branżowe raporty donoszą o spadku popularności płatności za pobraniem, to wyniki naszego badania jasno pokazują, że nadal duża część konsumentów (19 proc.) preferuje właśnie ten sposób zapłaty. Niezależnie, czy ma się ona odbyć gotówką, kartą lub BLIKIEM, konsumentów przekonuje bezpieczeństwo i możliwości zapłacenia dopiero po dostaniu paczki do ręki. Jest to jednak tylko pozornie dobre rozwiązanie, które wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz z racji konieczności oczekiwania na kuriera - jest zdecydowanie mniej wygodną metodą płatności za zakupy w internecie.

Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1002. Santander Consumer Bank – bank od kredytów jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyt celowy oraz internetowy limit odnawialny, karty kredytowe oraz lokaty i rachunki oszczędnościowe. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe. Jest także wydawcą TurboKARTY. Więcej na www.santanderconsumer.p

Powyższa treść pochodzi z raportu: Raport Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021

Polecane wpisy

Raport Polaków Portfel Własny:
Polacy na e-zakupach 2021
Raport Santander Consumer Bank
 
 
Przewodnik do kart kredytowych
 
 
 
 
Polaków Portfel Własny
Zakupy w dobie pandemii
Raport Santander Consumer Banku